Kommunens dröm om Munksund 5 går i kras

Kommunen verkar få backa från sin dröm om att göra Munksund 5 till en turistbåt som trafikerar Piteå skärgård. När man ser skicket på båten invändigt känns det omöjligt. "Jag ser ingen möjlighet att få den i drift", säger Ulrik Sundström, projektledare.

Oljelukten är påtaglig när man kommer in i Munksund 5 som legat nästan 60 år på Inre fjärdens botten.

Oljelukten är påtaglig när man kommer in i Munksund 5 som legat nästan 60 år på Inre fjärdens botten.

Foto: Anders Thelin

Piteå2023-10-23 20:30

Munksund 5 har farit illa under alla år på Inre fjärdens botten. Oklar mängd oljas har läckt ut i vattnet och rostangreppet på båten är stort, men trots detta uttryckte Johan Wirtala, avdelningschef vid planeringsavdelningen, en dröm om att göra en turistbåt av Munksund 5.

– Båten är en ångmaskin och drömmen är att den är i så fint skick att man i framtiden kan ha den som en turistbåt som puttrar omkring i skärgården, sade han till PT den 11 oktober.

undefined
Johan Wirtala, avdelningschef vid planeringsavdelningen på Piteå kommun, hade en dröm om att Munksund 5 skulle frakta turister i skärgården. Den tanken stannar nog vid en dröm.

Den tanken lär stanna vid en dröm, åtminstone om man får tro Ulrik Sundström, projektledare vid Piteå kommun, som var kommunens representant vid bärgningen. 

– Jag ser ingen möjlighet att få den i drift, det är väldigt, väldigt långt borta. Men vi kanske kan snygga till den och använda den till uppvisning, säger han.

undefined
Ulrik Sundström, projektledare vid Piteå kommun, var kommunens representant vid bärgningen. Han ser det som omöjligt att båten ska flyta igen.

Båten ska stå kvar på Sandholmen cirka ett år och fram tills dess ska kommunen komma fram till vad man ska göra med Munksund 5.

undefined

– Tanken är att antingen restaurera eller destruera. Om man kan slipa ned den och måla upp den så att den går visa upp är det fullt möjligt. Den ska inte flyta utan stå mer som ett museiföremål på land i så fall, men det är upp till politiken att besluta om det, säger Ulrik Sundström.

Munksund 5 drogs upp av flytkranen Lodbrok, som var med vid bärningen av regalskeppet Vasa, och nu återstår saneringen av båten. Sanden som låg på däck har man tagit hand om och nästa steg är att Nosab suger upp tjockoljan i tankarna.

undefined
Oljelukten är påtaglig när man kommer in i Munksund 5 som legat nästan 60 år på Inre fjärdens botten.

Man har konstaterat att det verkligen är olja i Munksund 5, men volymen är fortfarande oklar.  

undefined
Man har redan konstaterat att det finns tjockolja i Munksund 5:s tankar. "Vi har sågat upp små hål i tanktaket och det finns bilder uppifrån", säger Jan Lindbäck, vd Marine solutions MG.

– Vi har sågat upp små hål i tanktaket och det finns bilder uppifrån. Oljan är kletig och ligger efter sidorna och det är lite för kallt just nu för att få ut allt. Det kan hända att man måste spola med hetvatten för att värma på oljan, säger Jan Lindbäck, vd Marine solutions MG.

Det kan dröja innan den ungefärliga volymen på oljan är fastställd. Det kan bli så att man aldrig får veta exakt om vatten sprutas in i tankarna och det som sugs ur är en blandning av olja och vatten.

undefined

– Det är först när sugmaterialet är lämnat till Stena Recykling, som har en anläggning på Haraholmen, som man får veta volymen. Man får ett kvitto som vi ska lämna vidare till kommunen. Har man varit tvungen att spola hetvatten blir volymen större än den var, säger Jan Lindbäck.

undefined
På Munksund 5:s undre däck är rostangreppet stort och avsaknandet av trappa eller stege gör det svårt att ta sig ned.
undefined
Det känns omöjligt att Munksund 5 ska flyta igen och frakta turister i Piteå skärgård.
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!