Förslag kan ge hamnar i norr ny "istid"

HAMNAR. Hamnarna i norr riskerar en ny istid. I regeringens trafikpolitiska proposition antyds att de fyra isbrytare som är stationerade i Luleå, flyttas till Gävle. Förslaget uppfattas som ett dråpslag för industrin i norr.

Piteå2006-03-29 00:00
Det blåser kalla vindar i norra Sveriges hamnar.

Anledningen är den trafikpolitiska propp som infrastrukturminister Ulrica Messing la fram för en vecka sedan.

- På sikt kan den komma att få förödande konsekvenser för den tunga industrin och hamnar i norr, men även för hela länet, säger Jan Jonsson vd för Piteå hamn AB.

Protesterat

Han syftar då på ett tidigt förslag om att flytta de fyra isbrytare som finns stationerade i Luleå, till Gävle.

Politiker, landshövdingar, företrädare för industrin och de nordliga hamnarna, har samtliga protesterat mot signalerna från kommunikationsdepartementet.

- Vi kan bara konstatera att inget har hjälpt, säger Jan Jonsson och hänvisar till den proposition som nu lagts fram.

Han befarar att proppen tas utan större protester.

- Det kan bli en dolkstöt i ryggen för industrin här uppe, säger Jonsson.

Lika kritisk är centerpolitikern Erik Berg, ledamot i styrelsen för Piteå hamn AB.

Bekostas av kunder

- Risken är stor att propositionen tas utan större protester. Konsekvensen blir ju att regeringen lägger en kall hand över hamnarna längs Norrlandskusten.

Enligt Berg antyds i propositionen att finansieringen av isbrytare i Bottenviken ska bekostas av kunder och kommuner. Ohållbart i längden och orättvist ur konkurrenssynpunkt, anser han.

- På lång sikt finns inte den ekonomin för kommunerna, säger han.

- Propositionen i sig slår även hårt på fler sätt.

Han pekar på det ramprogram som finns inom EU och som syftar till att bidra får att hålla sjöfarten i hela Barents- och Bottenviksregionen öppen.

Konsekvenser

- EU satsar inga pengar i något som inte ens Sveriges kommunikationsminister är beredd att satsa på.

Kommunalrådet i Piteå, Peter Roslund, s, reagerar också.

- Jag skulle gärna se att EU prövar den här frågan. Jag är ganska övertygad om att EU ser det av yttersta vikt att alla farleder hålls öppna solidariskt, säger Roslund.

Jan Jonsson håller med och ser fler negativa konsekvenser om isbrytarna flyttas.

- Möjligheterna till transportstöd nationellt och EU-stöd internationellt minskar om förslaget blir verklighet, säger han.

Hoppfull

Landshövding Per-Ola Eriksson har inte gett upp hoppet om att behålla isbrytarna i Luleå.

- Samtidigt är det nu också viktigt att riksdagsledamöterna i norra Sverige reagerar mot planerna.

- Det var ju för övrigt bara några år sedan de flyttades upp hit från Stockholms skärgård, säger han.

Gemensamt

Peter Roslund har inte heller gett upp hoppet, men konstaterar vikten av att hålla fokus på frågan.

- Jag har i och för sig inte sett det uttalat att isbrytarna ska flyttas, däremot pekas Gävle ut som den hamn som bör prioriteras, säger han.

Tillsammans med kollegorna i Luleå och Skellefteå har de också reagerat på diskussionerna som föregått propositionen.

- Vi agerar som en gemensam hamn och svarar för nio procent av det gods som skeppas över kaj i landet. Det är betydande mängder, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!