Förskott ska locka regeringen på spåret
Det planerade Norrbotniabanan AB är beredd att förskottera 250 miljoner kronor för att förverkliga det stora järnvägsprojektet.- Ett erbjudande som jag har svårt se regeringen tacka nej till, säger Peter Roslund, ordförande i Norrbotniabanegruppen.
Peter Roslund, hans kommunalrådskollega i Skellefteå och landstingsråden i Norrbotten och Västerbotten går raka spåret till näringsminister Maud Olofsson. De erbjuder sig förskottera 250 miljoner kronor för att säkerställa det fortsatta planeringsarbetet för Norrbotniabanan. (Arkivbild)
Foto: Jens Ökvist
Redan på måndagen kom det planerade bolagets första utspel.
- Vi är beredd att förskottera 250 miljoner kronor för att säkerställa det fortsatta planeringsarbetet, säger Piteås kommunalråd Peter Roslund, s.
God likviditet
Pengarna satsas i första hand av Piteå och Skellefteå kommuner som berörs av den så kallade första etappen samt de två länens landsting.
För Piteå och Skellefteå kommuners del, rör det sig om 25 miljoner kronor vardera.
- Vi har båda en god likviditet. Den exakta fördelningen mellan kommunerna är däremot inte klar, Skellefteå är större så det kan lika gärna bli en fördelning 20 miljoner från oss och 30 miljoner från Skellefteå, säger Roslund.
Erbjudandet om att förskottera 250 miljoner kronor tjänar, enligt honom två syften.
- Dels vill vi visa regeringen och staten att det här är ett seriöst projekt där två län, landsting, kommuner och näringsliv är med, säger han.
- För det andra vill vi sätta det hela på sin spets. Vi vill veta vad regeringen vill.
Proposition
Den fingervisningen räknar Roslund få redan i månadsskiftet september, oktober.
Då lägger regeringen en särskild infrastrukturproposition.
- Självfallet vill vi att Norrbotniabanan ingår i den proppen, säger Peter Roslund.
Sen finns det även ett tredje argument. Ett argument som är kopplat till Banverket som säger sig ha slut pengar. Något som oroar Roslund.
- Detta är något som riskerar att hela planarbetet stannar av, säger han.
Eftersom järnvägsutredningen är klar och ska följas av själva järnvägsplanen, kan projektet hamna i stå om inte ekonomiska medel skjuts till.
Gigantiskt överskott
Och det är där nya Norrbotniabanan AB samt förskottet på 250 miljoner kronor kommer in i bilden.
- Har inte staten pengar, så finns pengarna här, säger Peter Roslund.
Samtidigt upplever han att det faktiskt inte borde vara några problem med statens finanser.
- Den har ett överskott på 160 miljarder kronor, den har råd och borde ta ansvar för den här typen av infrastrukturella satsningar, säger han.
För 250 miljoner kronor kan arbetet med järnvägsplanen fortsätta, vilket innebär att projekteringen med sträckan Piteå till Skellefteå fortskrider.
Vidare kan utredningsarbetet för sträckorna Umeå till Robertsfors samt delen Öjebyn till Gäddvik, färdigställas.
I så fall ett stort steg när det gäller förverkligandet av Norrbotniabanan.
Om en dryg månad lär svaret på mångmiljon-förskottet komma.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!