Längs den hårt packade, bitvis steniga skogsvägen vandrar nio förskolebarn med gula plastpåsar i händerna. De har ett uppdrag: att städa upp i Norra Pitholms skogar.
– Nu får vi inte glömma bort vårt uppdrag, säger förskollärare Kristin Sundgren.
Den här dagen är det en grupp från avdelningen Blåbäret som är ute på skräpjakt. Dagen innan gjorde Lingonet sitt för naturen. Som en del i svenska förskolors läroplan ska barnen lära sig att ta hand om naturen och miljön. Skräpplockardagarna är ett bra tillfälle att arbeta pedagogiskt med miljöfrågor, som att ta hand om skräpet men också lära barnen att återvinna.
– Efter det här ska vi gå igenom skräpet och återvinna det, säger Kristin Sundgren.
Barnen delas upp i två grupper och de får leta på var sin sida av vägen. Edwin Lundgren, 5 år, har stenkoll på vem som ska leta var.
– Stanna, ni ska inte titta på den sidan, säger han.
En sko
Entusiasmen är hög och alla vill samla mycket skräp i påsarna. Efter en stund skymtar Edwin Lundgren något svart på vägen.
– Titta, en sko, säger han och visar stolt upp sitt fynd.
Barnen är flitiga på att spana efter skräp i diken och på marken. Någon springer i förväg för att vara säker på att hinna först fram till nästa skräphög.
– Vi behöver inte ha så bråttom, säger Kristin Sundgren som konstaterar att barnen är glada men tävlingsinriktade.
Märkliga fynd
Barnen gör en del märkliga fynd, som en sko, ett trasigt avgasrör och en rostig gammal kaffepanna. Saker som absolut inte hör hemma i naturen, konstaterar de.
– Vi har hittat konstigt skräp, som en snusdosa och skor, säger Meja Granström, 6 år.
Jonatan Svensson tycker att det är kul att plocka skräp.
– Det är roligt, och bra för djuren också, säger han.
– Och för miljön, fyller Meja Granström i.