Förskolans Montessoriprofil försvinner

Tallåsens förskola på Djupviken har inte lyckats hitta en ny pedagog med Montessoriutbildning. Nu förlorar Ringblommans avdelning sin unika profilering i Piteå. "Det är jättesorgligt", säger Montessoriläraren Camilla Hagberg.

Förskolechefen Helena Lundkvist har inte möjlighet att vidareutbilda sin personal i Montessori. ”Det finns inte i min budget”, säger hon.

Förskolechefen Helena Lundkvist har inte möjlighet att vidareutbilda sin personal i Montessori. ”Det finns inte i min budget”, säger hon.

Foto: Jens Ökvist

PITEÅ2015-09-11 13:39

Barn- och utbildningsnämnden i Piteå har beslutat att återkalla Montessoriprofileringen vid Tallåsens förskola vid årsskiftet. Avdelningen med 19 barn uppfyller inte längre kriterierna sedan en av pedagogerna slutade i december 2014.

– Två av tre lärare måste vara utbildade i Montessoripedagogik för att vi ska få vara en auktoriserad Montessoriförskola. Nu är det bara jag kvar och då kan vi inte behålla profileringen, säger Camilla Hagberg.

Förskolan har lagt ut annonser både efter julhelgen och innan sommaren men ingen med Montessoriutbildning sökte jobbet.

– Det är svårt att rekrytera och jag tror det är för att utbildningen ligger i Stockholm och Göteborg. Många är intresserade men steget vidare till att utbilda sig är långt, säger Camilla Hagberg.

"Det är jättetråkigt"

Tallåsen är Piteås enda Montessoriförskola och Camilla Hagberg har varit med sedan starten 1998. Det är med sorg hon tar emot återkallelsen.

– Jag tycker det är jättetråkigt. Jag vill att det ska leva kvar, säger Camilla Hagberg.

Hon hade önskat att arbetsgivaren skulle vidareutbilda sin personal men enligt förskolechefen Helena Lundkvist finns inte de pengarna i budgeten.

– Att finansiera en hel utbildning i Stockholm är svårt för mig, säger Lundkvist.

Andan lever kvar

Många föräldrar är oroliga för framtiden och Camilla Hagberg har lugnat dem med att förskolan fortsättningsvis ska erbjuda en spännande och stimulerande miljö som uppmuntrar barnen att bli självständiga och kreativa.

– Montessoriandan kommer att finnas kvar och jag ska hjälpa mina kollegor att ta del av pedagogiken. De flesta av våra barn går vidare till Montessoriklassen på Norrmalmskolan och vi ska fortsätta samarbetet med dem, säger Hagberg.

Hon får medhåll av Helena Lundkvist.

– Vi kommer att jobba så bra som möjligt utifrån våra förutsättningar och se till att Camillas kompetens tas tillvara i verksamheten, säger Helena Lundkvist.

FAKTA Montessoripedagogik

Montessoripedagogiken har sin grund i Maria Montessoris observationer av barn. Den bygger på en övertygelse att barnet strävar efter att utveckla sig självt och att denna utveckling följer olika sensitiva perioder. Inom Montessoripedagogiken lägger man stor vikt att varje barn ska ha medinflytande och känna ett eget ansvar. Lärarens roll är att observera barnen och ge dem handledning.

Kursplanen läggs upp för att ge barnen tid och ro där de får sysselsätta sig med det som de själva väljer utifrån möjligheterna som erbjuds. Klasserna är så långt som möjligt integrerade och åldersblandade.

Källa: Svenska Montessoriförbundet

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!