Audio mostly är anordnades för första gången 2006 i Piteå. Därefter har den internationella konferensen satts upp på olika platser i Europa. Senast var den i Grekland, året före det i Portugal.
Till årets konferens, som fokuserar på interaktion med ljud, har ett 40-tal deltagare anmält sig. Först ut att föreläsa var Karen Collins, ljudforskare från Kanada, med musik och ljud i dataspel som specialitet. Karen Collins har skrivit ett flertal böcker i ämnet och jobbar nu bland annat med hur dataspelsanvändare själva kan välja ljud och musik till det spel som spelas.
Av- och på-knapp
Hon berättar att ljudanpassningen i dataspelsvärlden gått från att på 80-talet bestå av en av- och på-knapp, till att på 90-talet vara begränsat till att sänka eller höja volymen till att på 2000-talet handla om att själv välja ljud och musik.
Att musiken är av stor betydelse för upplevelsen då det gäller film råder det nog inga tvivel om. Detsamma gäller för dataspelen, menar Karen Collins.
Hon tycker dock att ljudet får en förhållandevis liten del av resurserna i dataspelsvärlden men att utvecklingen ändå går framåt.
Spelare ställer krav
– Spelare börjar ställa allt högre krav på anpassning av ljudet i spelen. De vill ha större kontroll, vilket innebär att de som designar spelen måste släppa lite på sin kontroll, säger Karen Collins.
Konferensen som sträcker sig över tre dagar, bjuder också på föreläsning av Frédéric Bevilacqua, som jobbar med rörelsebaserade interaktiva system där ljudet spelar en huvudroll.
Många av deltagarna kommer också att presentera sina forskningsresultat under konferensens demonstrations- och postersession.