De senaste veckorna har projektledaren Peter Nilsson på kommunala bostadsbolaget Pitebo fått samtal från hyresgäster varje dag.
– Påstridiga försäljare av tv-abonnemang ringer och säger att Pitebo kommer att släcka ned tv-nätet från den 1 november. Det stämmer inte alls, men många hinner ändå teckna sig på deras abonnemang, säger han.
Enligt Peter Nilsson inriktar sig försäljarna främst mot äldre hyresgäster.
– Det är jäkligt fult, säger han.
Andreas Engström, fastighetschef på Pitebo, skräder inte heller med orden.
– De använder det äldsta bedragarknepet som finns. Ruska om folks känslor, då blir tanken svag. Springer du in till en människa där teven betyder mycket och säger att du inte kommer att kunna se på tv – då blir de skärrade och skriver på ett sånt här abonnemang, säger han.
Pitebo håller på att förbereda sitt fastighetsbestånd från kabel-tv till en modernare Ip-tv, men enligt Andreas Engström kommer inte tv-nätet att släckas.
– Vi installerar nya nätverksuttag så att vi ska ha det klart den dagen vi gör omläggningen, men det är länge kvar. Huvudbudskapet till våra hyresgäster är att sitt still i båten. Det kommer inte bli svart i teven.
Försäljarna ringer från Allente, en sammanslagning av Viasat och Canal Digital som beskrivs som en av nordens största tv-leverantörer. En kvinna i 70-årsåldern, som vill vara anonym, berättar att säljaren var övertygande.
– Hon visste vilken lägenhet vi hade och berättade att de skulle stänga ned tv-nätet och att rutan skulle bli svart i november. Jag är inte så lättlurad, men hon var väldigt trovärdig. Vi visste ju att något var på gång och jag tänkte "har Pitebo missat att informera oss".
Efter att hon tecknat avtalet ringde hon till Pitebo för att höra sig för.
– Då fick jag veta att jag inte var ensam om att bli uppringd och att det inte är aktuellt med någon nedstängning av nätet. Då blev jag arg och ringde till Allente.
Hon ringde inte till numret som säljaren gett henne, utan direkt till Allentes kundtjänst.
– Jag förklarade mitt ärende och hon på kundtjänsten blev förskräckt när hon hörde att försäljaren gått ut med vilseledande information om att Pitebo skulle stänga ned. "Vi vill ha kunder, men inte på det här sättet", sade hon och lovade att annulera avtalet.
Konsumentrådgivaren Ida Ljungwe på Piteå kommun har fått in 17 samtal om Allente senaste veckorna. Det handlar om både hembesök och telefonförsäljning.
– Säljarna uttrycker det som att hyresgästerna inte har något alternativ. Vill du fortsätta se tv måste du bli kund hos oss. Det är både vilseledande, falsk marknadsföring och bedrägligt beteende. Det är inte okej någonstans, säger hon.
Ida Ljungwe uppmanar kunder som blivit vilseledda att utnyttja sin 14 dagars ångerrätt och även anmäla företaget till Konsumentverket.
– Problemet med Allente vad jag har förstått är att det är svårt att få tag i dem. Det är långa telefonköer, om de ens svarar överhuvudtaget. Men nu har jag hittat en mejladress, säger hon.
Allente tar avstånd från försäljningsmetoderna, men Ida Ljungwe tycker ändå att företaget har ett stort ansvar.
– Det kan vara svårt att veta vad varje enskild säljare säger, men om många jobbar på det här sättet handlar det om ett systemfel. Då måste man ta krafttag uppifrån och utbilda sina säljare.