På måndagen blev försäkringskunden Christer (fingerat namn) uppringd av Anders Långström, marknadschef på Länsförsäkringar. Denne undrade om det stämde att Christer tecknat en bilförsäkring på Länsförsäkringar och i samband med det upplåtit åt Länsförsäkringar att säga upp den gamla försäkringen som var tecknad hos Dina försäkringar. När Christer bekräftade att så var fallet berättade chefen att förfarandet inte gått rätt till. Den tjänsteman som haft hand om ärendet hade inte använt sig av den blankett som ger tjänstemannen rätt att säga upp avtalet, utan använt en blankett där kunden ska skriva under, men där tjänstemannen skrivit under med Christers namn, det vill säga förfalskat namnteckningen.
Upplysa kunderna
Anders Långström ringde nu runt till drabbade kunder för att upplysa om vad som hänt. Förfarandet skulle inte innebära några problem för kunden, men marknadschefen ville att de drabbade skulle känna till vad som hänt.
Christer tyckte det hela lät väldigt konstigt men eftersom hans vilja att säga upp försäkringen hos Dina försäkringar, hade gått igenom så lät han det bero.
– Det känns ju märkligt rent juridiskt men om ingen skada är skedd så får man ju tro på det. Jag ville ju att den gamla försäkringen skulle sägas upp och efter vad jag förstått så är den ju uppsagd även om det skett på ett felaktigt sätt.
Varningsklockor
Kjell Lindfors, vd på Länsförsäkringar, säger att han i förra veckan fick kännedom om vad som hänt. Då hade Dina försäkringar kontaktat Länsförsäkringar för att säga att man misstänkte att allt inte stod rätt till.
– Man hade på Dina försäkringar upptäckt ett par fall där en medarbetare på Länsförsäkringar skrivit under med kundens namn i samband med att en försäkring skulle sägas upp på Dina för att istället tecknas på Länsförsäkringar, säger Kjell Lindfors.
Han säger att när informationen damp ner så började varningsklockor att ringa och man började gå igenom undertecknat material.
Två medarbetare
– Vi har hittills hittat 13 fall där man använt det här förfaringssättet och vad vi kunnat hitta så sträcker det sig två år tillbaka i tiden. Längre än så sparas inte fullmakter.
Vilka är det som gjort så här?
– Det är två medarbetare.
Varför har de gjort det?
– Det vet jag egentligen inte. Vi har frågat och fått till svar att det varit i tidspressade lägen där tjänstemannen velat hjälpa kunden.
Behåller jobben
Vad kommer ni att vidta för åtgärder?
– Vi ser förstås över våra rutiner. Det här ska aldrig hända igen. Vi har dock bestämt att medarbetarna får behålla jobben eftersom de inte haft någon vinning av att göra på det här sättet.
Vad har du att säga om det inträffade?
– Det är genuint fel. Det är onödigt och dumt. Jag har varit vd i 20 år och vet att sanningen är oslagbar. Därför ville vi, när vi fick kännedom om vad som hänt, informera de kunder som drabbats.