Verksamhetschefen om kritiken mot akuten

Verksamhetschefen Helena Fredriksson Ågren tycker inte att det finns strukturella problem på akuten i Piteå. Om avvikelser sker så vidtas alltid någon form av åtgärd.

Helena Fredriksson Ågren, verksamhetschef för länets akuter, anser inte att det finns några strukturella problem på akuten i Piteå. (Arkivbild)

Helena Fredriksson Ågren, verksamhetschef för länets akuter, anser inte att det finns några strukturella problem på akuten i Piteå. (Arkivbild)

Foto: Maria Unga

Piteå2022-04-14 21:00

PRO Munksunds styrelse uttalade sig nyligen om det som upplevs som återkommande misstag på akuten i Piteå. De anser att en orsak troligen handlar om strukturella problem. Något som Helena Fredriksson Ågren inte vill kännas vid.

– När någon form av avvikelse sker så ser man över det och korrigerar det om det handlat om något fel med rutinerna eller om det behövs mer utbildningsinsatser. Vilken åtgärd som vidtas beror på vad som framkommit.

Fallet med hur Kerstin Nordmarks behandlades på akuten har upprört många, så även PRO Munksunds styrelse. Några kommentarer kring detta fall blir det inte. Helena Fredriksson Ågren gör klart att hon inte kan eller får kommentera enskilda fall.

– Vi i Regionen tar alla klagomål på allvar och följer rutinerna för klagomålshantering. Vi gör alltid en internutredning eller händelseanalys när något gått snett i vården med utomstående bedömning av händelsen. Det kan leda till att Regionen anmäler sig själv till Ivo (Inspektionen för vård och omsorg) i form av Lex Maria om händelsen hade kunnat undvikas, säger Helena Fredriksson Ågren.

PRO Munksund riktar också kritik mot att varje akutmottagning inte har en egen verksamhetschef? 

– Det har skett en omställning av hela organisationen i syfte att få en likvärdighet på alla akutmottagningar. Bedömningen är att det gör oss starkare och bättre. Det finns ju fortfarande en enhetschef på varje akutmottagning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!