Förhandlingarna om Norrbotniabanans framtid är igång
I går startade de första konkreta förhandlingarna kring finansieringen av Norrbotniabanan mellan Piteå och Skellefteå.- Äntligen är vi i gång, konstaterade Gusten Granström, vd i Norrbotniabanan AB.
I går satte sig Norrbotniabanans vd Gusten Granström vid förhandlingsbordet för att, för första gången, diskutera banans finansiella upplägg med Trafikverket. (Arkivbild).
Foto: Robert Lundberg
I stort sett alla berörda - industrimagnater, politiker, privatpersoner - applåderar planerna, om än med olika ljudstyrkor.
Engagemanget är delvis avhängt finansieringen. Frågan om vem som ska betala vad och hur mycket av sju-åtta miljarder kronor som banbygget beräknas kosta.
- I går höll vi den första konkreta träffen om finansieringen, förklarade Gusten Granström. (Bilden)
Första genomgång
Med nationella transportplanen - som kom i våras - fick Trafikverket i uppdrag att påbörja förhandlingar med Norrbottniabanan AB om ett finansiellt upplägg.
På onsdagen möttes parterna i Luleå.
Lena Dahlgren, Trafikverkets norra regionchef, på ena bordshalvan och Norrbotniabanans vd Gusten Granström på den andra uppbackad av styrelseordförande Lorentz Andersson, pensionerad landshövding från Västerbotten.
Vad vill staten?
Fyra huvudpunkter fanns med på agendan.
Punkt ett, den viktigaste, handlade om statens finansiella medverkan.
- Vi lever i ett politiskt
vacuum, men inom kort måste den frågan lyftas, torgföras och klargöras.
Regional medfinansiering fanns också med som en huvudpunkt på dagordningen. Frågan om hur mycket Piteå och Skellefteå kommun kan/bör/ska hosta upp i kronor, tillsammans med de två regionerna, för Norrbottens del synonymt med landstinget.
EU-hjälp
Tredje pusselbiten handlade om draghjälp från EU.
- Vi utgår från att EU bedömer värdet så stort att de stöttar projektet ekonomiskt. Det förs redan diskussioner om detta, säger Gusten Granström.
Fjärde punkten berörde regeringens utspel, om att näringslivets medverkan med pengar utgör en förutsättning för banbygget.
- Näringslivet är inte berett att lägga in pengar i byggandet, däremot är man redo att betala för ett framtida nyttjande. Men frågan känns diffus och måste ventileras ordentligt.
Ingen tidsplan
Någon tidsplan för förhandlingarna finns inte.
- Inte mera än att vi gett varandra hemläxa och kommer att träffas igen om en månad. Det här får ses som ett allra första steg i det finansiella pusselläggandet.
Ett pusslande som i bästa fall kan leda fram till byggstart 2014, även om Gusten Granström tycker det låter snävt.
- Men de rödgröna har angett det året för byggstart om de vinner valet.
Tills dess får alla inblandade nöja sig med att se Botniabanan, delen upp till Umeå, invigas nu på lördag under stort pompa och ståt.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!