PT har tidigare redovisat Svenskt näringslivs rankning kring Piteås företagsklimat. Orten ligger på plats 217 av landets 290 kommuner.
Fredagsmorgonens frukostmöte på Kaleido var som vanligt ett välfyllt arrangemang med teknikföretaget Caverion som dagsvärd.
De bullades upp med mackor och kaffe innan Helena Karlberg, vd för Piteå science park, och Göran Carlsson som driver riskkapitalbolag, serverade dagens ämne.
Samuel Holmström, vd för Lundqvists trä, och företagaren Gunilla Wallstén gav sin syn på varför det ser ut som det gör. Båda har varit ordförande för organisationen Företagarna i Piteå.
Wallsten sade att Piteå kommun måste sluta med illojal konkurrens. Hon gav exempel på hur kommunen utannonserat en tjänst med familjeträning, något också privata företag sysslar med.
– Upphandlingarna fungerar inte heller bra. Vi har tre gånger överklagat felaktiga upphandlingar som fått göras om, påpekade hon.
Samuel Holmström sade att han har svårt att tänka sig att 216 kommuner i Sverige har bättre företagsklimat än Piteå.
– Men det är min upplevelse, sade vd:n.
Han sade att nyckeln för att det ska bli bättre är att tjänstemän och politiker måste bli bättre på att besöka företag och att kommunen måste kommunicera bättre på exempelvis sociala medier kring vad den gör för företagen.
Näringslivschef David Sundström vill nyansera bilden av Piteå som en ”dålig” företagskommun.
– Piteå ligger bra till vad gäller infrastruktur som vägar, flyg och bredband, men vi är dåliga på etableringar och attraktionskraft.
Näringslivschefen bekände också att kommunföreträdarna rört sig i en alldeles för snäv krets när det gäller företagsbesök.
– Vi ska gå in mer för att också besöka nya företag, lovade han.
Nye kommunalrådet Anders Lundqvist (S), med tydlig näringslivsbakgrund, sade:
– Vi måste göra tre saker: Kommunicera, kommunicera och kommunicera.
Kommunalrådet Helena Stenberg (S) sade att när det gäller företagsrankningar blir det med automatik kommunen som får klä skott för hur det ser ut.
– Man måste se till hela orten, sade hon.
Mats Långström vid Helikopter brand design ifrågasatte hur mycket man kan lita på Svenskt näringslivs undersökning.
– Hur många företag i Piteå är medlemmar? undrade han.
Han fick direkt besked.
Mötet besöktes av ett par hundra företagare. Endast ett tiotal angav medlemskap i Svenskt näringsliv.