Anders Sundström har tagit initiativ till en idéstudie om en utbyggnad av Arlanda, som kommer vara klar i början av nästa år. Den görs tillsammans med Swedavia, Luftfartsverket och Trafikverket. På Arlanda finns i dag tre banor och Sundström anser att flygplatsen behöver ytterligare en.
"Arlanda är en nödvändig förutsättning för att Stockholmsregionen ska kunna fortsätta ha en hög tillväxttakt och konkurrera med andra storstadsområden. Men om detta handlar sällan den politiska debatten. I stället fokuserar man på Brommas vara eller inte vara som flygplats. Den debatten har nu pågått i över 30 år", skriver han.
Något han anser riskerar omöjliggöra arbetet med att säkra flygkapaciteten.
Betydande för norr
Diskussionerna på nedläggningen av Bromma flygplats har väckt oro bland orter som är beroende av täta flygkommunikationer med Stockholm. Däribland Luleå och i slutet av förra året skrev landshövdingarna, regionråd och landstingsråd i de fyra nordligaste länen till regeringen och krävde att flygkapaciteten i Stockholmsområdet bibehålls. Då framfördes att en nedläggning skulle få allvarliga konsekvenser för länen i norra Sverige eftersom det saknas alternativ för resor vad gäller tid och tillgänglighet vilket gör frågan extra viktig för länen och landsbygden i norra Sverige.
Sundström framför i sin debattartikel att ett utbyggt Arlanda skulle säkra en bra tillgänglighet till Stockholm från alla orter med flygplatser runt om i Sverige och en fjärde bana samt utbyggd kapacitet i terminalfunktioner med mera skulle kunna trygga Stockholmsregionens framtida behov av flygplatskapacitet.
"Därefter återstår att analysera vilka konsekvenser detta får för Bromma som flygplats", skriver Sundström.