Fredagen den 13 juni börjar nya konsumentregler att gälla i hela EU.
Tanken är att skärpa kraven för all form av handel utanför traditionella affärslokaler, typ telefonförsäljning, gatu- eller e-handel.
Informationen i och kring upprättade avtal ska bli tydligare, hoppas EU med sitt nya regelverk.
– På många punkter är lagen bra, men det finns förändringar som kommer att orsaka problem, säger Siv Öhlund, konsumentvägledare vid Piteå kommun.
Sämre ångerrätt
Dagligen möter Öhlund och hennes kollegor förtvivlade och förbannade kunder som anser sig förorättade över avtal de aldrig säger sig ha förstått eller ens ingått.
– Det är vanligt och i väldigt många fall är klagomålen knutna till telefonförsäljning.
– Tyvärr är risken stor att det blir än värre, att nya lagen försämrar konsumenternas möjlighet till ångerrätt, säger Siv Öhlund.
Direkt i telefon
Om du i dag ingår ett avtal, köper en vara eller en tjänst över telefon, så gäller alltid 14 dagars ångerrätt.
Så blir det även i framtiden.
Skillnaden är att i dag måste säljaren skriftligen informera kunden om ångerrätten – per brev, mail, sms – och från det datum när försändelsen anlänt har kunden 14 dagar på sig att ångra ett avtal.
– Med nya regelverket räcker det att säljaren informerar kunden muntligen direkt i telefon om ångerrätten, som då träder i kraft dagen därpå och gäller i 14 dagar. Ingen skriftlig information krävs.
Risk för missbruk
Siv Öhlund ser en uppenbar risk för missbruk.
– Redan i dag känner sig många kunder lurade av telefonförsäljare. Men kunderna kan bli varse skojeriet när informationen om ångerrätten dimper ner i postlådan. Då har de i alla fall 14 dagar på sig att korrigera och ångra avtalet.
– I framtiden kommer ingen information att skickas ut. Kunden kan få klart för sig att ett avtal upprättats först när fakturan anländer efter en månad. Då är det för sent att ångra någonting. Tiden för ångerrätten är förverkad.
Osäker, lägg på!
– Upplägget kommer att utmynna i åtskilliga framtida tvister, säger Siv Öhlund.
– I många fall vill säljare spela in ljudfiler, där kunden nämner sitt namn, adress och svarar 'ja' för att erhålla diverse informationsmaterial.
– Mitt råd är att aldrig gå med på några inspelningar. Alltför många gånger används ljudfiler som bevis för ingångna avtal mot kunders nekande. Det blir ord mot ord där ljudfilen blir säljarens trumf.
– Det gäller att vara vaksam. Inte säga något på ljudband och en säljare har inte rätt att göra smyginspelningar. Man bör helst inte ingå avtal per telefon. Och är man minsta tveksam är det bäst att lägga på luren, råder Siv Öhlund.
Medvetet luddiga
Tidigare har den 14 dagar långa ångerrätten fortsatt att löpa, i upp till ett år, om inte säljaren skickat ut någon skriftlig information.
I framtiden gäller alltså 14 dagar rakt av, förutsatt att säljaren informerat om ängerrätten muntligen i telefon.
– Frågan är om alla hinner uppfatta vad som sägs och vad som gäller. Självklart finns det oseriösa säljare som utnyttjar situationen med medveten luddighet och i slutändan slår det mot konsumenten, säger Siv Öhlund.