Barockoperan är skriven av Francesco Cavalli och uruppfördes i Venedig 1651.
– Vi har valt den för att La Calisto har många bra roller, den har en jätterolig historia med fantastik barockmusik av tidigt slag. I orginalet utspelas den i antiken med bland andra gudarna Jupiter, Juno och Merkurius, säger uppsättningens regissör Marit Bergvall.
I Musikhögskolans version hamnar unga Calisto i Hollywood hos filmmogulen Jupiter som är vd för ett filmbolag. Han är den viktigaste i branschen och han har sin familj och fru som han ständigt bedrar. Hans sekreterare Merkurius serverar honom unga flickor på löpande band.
– Vår tolkning är en komedi om kärlek, lust och hämnd. Med lite Weinstein-tema. Man får se alla skikt av samhället. Alla blir kära i Jupiters dotter Diana och hon i sin tur har bara ögon för trädgårdsmästaren. I grundstoryn förvandlas huvudrollen Calisto till en stjärna och det gör hon även hos oss när hon får ett fett filmkontrakt i Sibirien, säger hon.
Barockoperan är ett samarbetsprojekt mellan Musikhögskolan vid Luleå tekniska universitet och Härnösands folkhögskola. Eleverna är inskrivna i ett sceniskt projekt eftersom det inte ingår i utbildningen.
– Som sångare måste man få möjlighet att arbeta sceniskt annars kan man inte gå ut och jobba. Det är fantastiskt kul att jobba med eleverna. De är otroligt begåvade, lätta att jobba med och sjunger fantastiskt, säger Bergvall.
Operan uppförs vid ett enda tillfälle och har två-timmars speltid med en paus emellan. Totalt är det 13 olika roller som spelas av studenter från konstnärliga kandidatinriktningen klassisk musik och sång, tonsättarutbildning samt en student från folkhögskolan i Härnösand.
Opera känns ganska smalt. Hur ska ni locka publiken?
– Vi tycker inte att det är smalt, men har varit ute på stan och hängt upp affischer. Jag tycker att när man lyckas nå ut till Piteåborna så är de intresserade. Vi har haft en del konserter med väldigt bra uppslutning, säger Adéle Brander, student.
Hon tycker att det har varit värdefullt att få sätta upp en föreställning från början till slut.
– Vi har fått möjlighet att bygga karaktärerna på djupet. Det kommer man att få jobba med på en operascen. Vi har fått lära oss hela produktionstänket, jobbat med kostymering och smink. Det gör att man kommer till en annan nivå, säger hon.