Folkligt engagemang för Piteås första årsbok

P-Town fångar Piteandan i ett historiskt dokument om året som gått. Utan folkets engagemang hade inte boken förverkligats.– Visionen är att ge ut en bok varje år, säger skaparen Mikael Sundkvist.

3000 exemplar av årsboken är tryckta och hittills är 500 sålda.

3000 exemplar av årsboken är tryckta och hittills är 500 sålda.

Foto: Sofia Wellborg

PITEÅ2013-12-29 11:42

Nöjeswebben P-Town skulle lämna in ett anbud på en av Piteå kommuns julgåvor i höstas. I sista minuten insåg initiativtagarna att samlingsskivan med årets Piteåmusik understeg värdet på 250 kronor. Räddningen var att dryga ut gåvan med en mindre häfte över året som gått.

Resultatet blev en bok på 106 sidor.

– Det har aldrig gjorts någon årsbok i Piteå tidigare och det är härligt att bevara det fina som händer i stan, säger Mikael Sundkvist, personen bakom P-Town.

"Stan lever"

Boken innehåller året i bilder, snackisar på stan, trender, vardagshjältar, krönikor och en uppsjö av bilder och berättelser från folket i Piteå.

– Boken lyfter fram så många initiativ som visar att stan lever. Vi försöker ta tempen på Piteandan, säger frilansskribenten Alexandra Andersson, en av många som har hjälpt till med boken.

Hälsointresse

Synonymt med 2013 är startskottet för storslagna byggen med bostäder, hotell och restauranger. Träningstrenden har också tagit fart med både crossfit, utegym och återkommande kanalsim.

– Det är många som är intresserad av hälsa, säger Mikael Sundkvist.

Utan engagemanget via sociala medier hade produkten inte varit sig lik. Hela boken är uppbyggd på Pitebornas bilder och paketerad i ett fint format av grafikern Amanda Berglund.

– Det är fantastiskt många eldsjälar som vill bidra och hjälpa till, säger Mikael Sundkvist.

Efterlyser idéer

En av dem är Leif Lidman, programansvarig för Badhusparken.

– Det här kommer att bli ett historiskt dokument, säger han.

Visionen är att boken ska bli återkommande. Årets upplaga färdigställdes på tio dagar men genom att vara ute i bättre tid kan slutresultatet bli snäppet vassare.

– Drömmen är att fler hör av sig med idéer till nästa år, säger Mikael Sundkvist.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om