Flytande kaféplaner har fått rejäl slagsida

Den privata satsningen med ett flytande sommarkafé i Piteå har fått kraftig slagsida. Valskutan som planeras användas utgör i dagsläget istället ett miljöhot.

Kraftig slagsida har fartyget fått, som är 28 meter långt, med stålskrov, byggd delvis i tre däck med bryggor och skeppshytter och tilltagen däcksyta samt ett djupgående på 2,6 meter.

Kraftig slagsida har fartyget fått, som är 28 meter långt, med stålskrov, byggd delvis i tre däck med bryggor och skeppshytter och tilltagen däcksyta samt ett djupgående på 2,6 meter.

Foto: Jens Ökvist

PITEÅ2008-11-07 06:00
I farleden, i höjd med Sandholmen ligger den.
Entreprenör Ronny Johanssons valskuta och planerade sommarkafé.
Frågan just nu är vad som händer.
Högvatten?
Fartyget, 28 meter långt, med stålskrov, byggd delvis i tre däck med bryggor och skeppshytter och tilltagen däcksyta samt ett djupgående på 2,6 meter, har fått kraftig slagsida.
Exakta orsaken är inte känd, men enligt ägaren själv (se separat artikel), är det den senaste tidens högvatten som ställt till det.
I alla händelser kan ett fartyg av denna storlek utgöra ett miljöhot.
- Den risken finns alltid, säger Ulf Steinbach, regioninspektör vid Kustbevakningen i Härnösand.
Han syftar då främst på oljor och bränsle som kan läcka ut.
- Om vattennivån stiger över de avluftningsventiler som finns, riskerar eventuell diesel att läcka ut.
- Kommer vattnet i maskinrummet finns risken att också smörjolja från motorerna kommer ut i vattnet.
Rent allmänt påpekar Steinbach att miljön inne i ett maskinrum ofta inte är anpassad att blandas med vatten.
Visste inte
- Det är inte ovanligt att smörjoljor förvaras lättillgängligt i fat eller andra kärl, säger regioninspektören.
Än har inte Kustbevakningen larmats eller informerats om fartygets nuvarande situation med slagsida.
- Jag förmodar att det lär komma någon form av anmälan, men vi kommer självklart att kontakta personal i Luleå som får titta på det här, säger Ulf Steinbach.
Inte heller vid Piteå kommuns miljökontor finns någon kännedom om den kantrade skutan.
- Det här måste vi kolla upp, säger miljöchef Ulf Hedman.
Utan att med säkerhet veta, tror inte Hedman att fartyget hotar miljön.
- Fartyget hade problem för något år sedan när det låg i södra hamnen och kantrade. Då ställde vi krav på att fartyget skulle tömmas på all eventuell olja, berättar han.
Tömdes
Enligt Hedman skedde så också.
Han konstaterar emellertid att den som har båtar där en miljörisk kan råda, finns alltid en skyldighet från ägaren att meddela detta till miljöförvaltningen som är tillsynsmyndighet.
- Så vitt jag känner till har vi inte fått någon sådan anmälan, säger Ulf Hedman.
Personal från miljökontoret kommer under fredagen att besöka platsen och informera sig om läget.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om