Fly Me-resenärer får ersättning av banken

FÅR ERSÄTTNING. Många resenärer förlorade pengar vid Fly Me-konkursen. Men SEB lovar att hålla sina kunder skadeslösa.- Alla som betalt sin resa med ett SEB-kort får ersättning, säger Marcus Isaksson, kontorschef i Piteå.Även Nordea och Swedbank väntas följa efter.

Piteå2007-03-16 00:00
Till en början var många banker försiktiga med att lova något i ersättningsfrågan, frågetecknen var många och även omfattningen av konkursens verkningar för privatresenärerna. <br /><br />De som betalt sin resa med kreditkort hade bäst chanser att få tillbaka sina pengar då köpet kunde hävas enligt kreditkortslagen. Mer ovisst var det för dem som betalt med vanligt bankkort.<br /><br /><h3>Pengarna tillbaka</h3>Alla banker uppmanade sina kunder att skicka in reklamation på köpet samt bifoga bokningsbekräftelse, men några garantier att få pengarna tillbaka kunde inte lämnas.<br /><br />Men SEB har tagit första steget och lovar nu sina kunder pengarna tillbaka.<br /><br />- Vi har tagit ett centralt beslut att hålla våra kunder skadeslösa oavsett vilket kort som använts vid betalningen. Så länge man har betalat med SEB:s kort och skickat in en reklamationsblankett och bokningsbekräftelse så får man ersättning. Det är inget snack om saken, säger Marcus Isaksson.<br /><br /><h3>Fler banker</h3>Även på Swedbank planerar man att ersätta sina kunder.<br /><br />- Enligt uppgift kommer den informationen att läggas ut på vår hemsida i eftermiddag (läs i går eftermiddag), säger Stina Olofsson på Sparbanken Nord i Piteå.<br /><br />- Vem som kommer att få stå för kostnaden i slutändan får vi se, jag utgår från att krav kommer att riktas mot konkursboet, men våra kunder ska hållas skadeslösa.<br /><br /><h3>Fortsatt försiktig</h3>På Nordea fattades beslut i går att återbetala alla reklamationer från sina kunder.<br /><br />- Det gäller såväl privata som företag och oavsett korttyp, säger Helena Edman, privatmarknadschef på Nordea i Piteå.<br /><br />På Handelsbanken har man redan betalat ut ersättning till de kunder som reklamerat sina reseköp - men med reservation för att pengarna kan komma att krävas tillbaka beroende på hur konkursen utvecklas.<br /><br />- Det är alltid en osäkerhet om vad som gäller vid en konkurs, en del kunder har valt att vänta med utbetalningen tills de säkert vet att de får behålla pengarna men de flesta har tagit pengarna och hoppas det ska lösa sig, säger Hans Sunden vid Handelsbanken i Piteå.<br /><br />
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om