Konsumentverket har sedan 2005 sammanställt statistik över klagomålen som kommer in till landets konsumentvägledningar. Under 2012 inkom sammanlagt 86 000 klagomål. Tele-, tv- och internetområdet får sammantaget flest klagomål, men hantverkstjänster upplevs fortfarande som det enskilt största konsumentproblemet.
I många fall var det krångliga avtalsvillkor, oklarheter kring bindningstider, tveksamma försäljningsmetoder och dålig täckning på mobila bredband och mobiltelefoner som fått konsumenterna att reagera negativt.
Konsumentvägledare
- Kombinationen av nya produkter och tjänster, aggressiv marknadsföring och snåriga avtalsvillkor borgar för problem. Som konsument måste man vara klar över vad man tackar ja till, och stöter man på problem gör man klokt i att kontakta sin lokala konsumentvägledare, säger Anna Lindström, jurist på Konsumentverket.
Dyrare arbete
Precis som tidigare år är dock hantverkstjänster följt av handel med bilar, de enskilt största källorna till problem. Klagomålen på hantverkstjänster handlar många gånger om att arbetet blev dyrare, tog längre tid eller blev inte utfört på det sätt som konsumenten trodde var överenskommet.
Totalsiffran över klagomål är inget exakt mått på konsumenternas problem eftersom 62 av landets 290 kommuner inte ingår i statistiken.