Flest klagomål på flygresor under 2020

Förra året ökade klagomålen på flyg- och paketresor på grund av pandemin. Mest klagomål har det varit på inställda flygresor.

Ida Ljungwe, konsumentvägledare på Piteå kommun.

Ida Ljungwe, konsumentvägledare på Piteå kommun.

Foto: Annika Lahti

Piteå2021-01-23 18:00

Coronapandemin ledde till problem med inställda eller försenade flyg som seglade upp som vanligaste konsumentklagomålet under 2020. Det visar en sammanställning från Konsumentverket. Av totalt 122 000 klagomål var det nio procent som gällde flyg, en fördubbling jämfört med 2019. 

Konsumentverket bedömer också att en sjättedel av klagomålen var ”coronarelaterade”. Förutom flygbiljetter handlar det exempelvis då om paketresor, evenemang, och hotellbokningar som också ställdes in samt problem med resebyråer. Detta märktes också hos Konsument Piteå som ger en bild av klagomålen på flyg- och paketresor.

– Av de klagomål som har inkommit till Konsument Piteå under 2020 handlade nästan 14 procent om flyg eller paketresor, säger Ida Ljungwe, konsumentvägledare.

Under 2020 hade 41 klagomål kommit in till Konsument Piteå gällande paketresor. Det är en ökning med 413 procent, jämfört med 8 klagomål från 2019. För flygresor hade 47 klagomål kommit till lokala konsumentvägledaren. Det är en ökning med 70 procent, jämfört med 28 klagomål från 2019. 

I Arvidsjaur hade ett klagomål på flygresa inkommit till Hallå Konsument under 2020. Arjeplog hade två klagomålsärenden relaterade till flyg. I Älvsbyn hade man ett klagomålsärende på flyg. Samtliga tre kommunerna i Pite Älvdal hade inget klagomålsärenden gällande paketresor. Sedan 1 januari i år kan invånarna i Älvsbyn få hjälp av en konsumentvägledare från Piteå Kommun.

Karta: Svartuddsvägen 1
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!