enkel väg.
ETT-fordonet är sex meter längre än en vanlig timmerbil och kan alltså transportera "en trave till" eller en "tredjedel" mer virke än en vanlig timmerbil. Slitaget på vägarna minskar också eftersom fordonet har fler axlar och därmed fördelar lasten bättre.
- Det känns jättepositivt så här långt, vi har inte stött på några problem, säger Thomas Hedlund, transportchef för SCA Skog som är värd för projektet där också bland annat Skogforsk och Trafikverket ingår.
Så här långt visar utvärderingar att den långa timmerbilen både sänker kostnaderna, minskar koldioxidutsläppen och ökar trafiksäkerhet.
Thomas Hedlund berättar att en person suttit med i lastbilshytten och noterat 500 registreringsnummer på bilarna som kört om och sedan ringt upp bilisterna för att höra deras åsikter.
- De upplevde väldigt liten skillnad, säger han och menar även att trafiksäkerheten ökar sammantaget då antalet tunga fordon i trafiken minskar.
Jan-Evert Rådhström, Moderaternas talesperson i infrastruktur och transportfrågor, gjorde under gårdagen ett besök på SCA för att ta del av projektet.
Komplement
Rådhström vill gärna se att projektet utökas och ser det som ett komplement till järnvägen och en eventuell framtida Norrbottniabana.
- 90 procent av godset med lastbil i dag transporteras under 30 mil, det är inte heller alltid man kan nyttja järnvägen, säger han.
Thomas Hedlund menar att SCA redan i dag fraktar "allt som går" på järnväg, hur mycket mer man skulle kunna dra nytta av Norrbottniabanan är dock svårt att säga.