Fler väljer leasingavtal på bilar

Privatleasing av bilar ökar, men det finns också risker med långa hyrbilskontrakt. ”Jag är kluven”, säger Wille Forsman på Burlin motor.

Privatleasing av bilar har ökat i storstäder i Sverige och Europa. Wille Forsman, platschef på Burlin motor, berättar att det finns flera risker med privatleasing man bör tänka på.

Privatleasing av bilar har ökat i storstäder i Sverige och Europa. Wille Forsman, platschef på Burlin motor, berättar att det finns flera risker med privatleasing man bör tänka på.

Foto: Simon Olofsson

Piteå2020-02-19 20:00

Att privatleasa bilar har blivit ett populärt sätt att kunna för att undkomma höga försäkringspremier och köra en bil utan att lägga handpenning. I Norrbotten är leasing än så länge inte alltför populärt, men Fredrik Söderholm, försäljningschef på Bilbolaget, säger att antal kontrakt ökar.

– Privatleasing är något som växer söderifrån och uppåt. När det gäller nymoderniteter så kommer de ofta upp till Norrland en tid efter de slagit i exempelvis Stockholmsregionen. Men privatleasing blir mer och mer populärt även här.

Fredrik Söderholm berättar att det främst är yngre människor som lockas av privatleasing. 

– Ungdomar i dag är inte lika intresserade på att satsa flera hundra tusen på att äga bilen genom köp. Istället har man antingen en bra finansiering eller så har man ett leasingavtal, för att kunna göra annat för pengarna. 

Wille Forsman, platschef på Burlin motor, berättar att antalet leasingkontrakt hos dem är få.

– Det är ytterst sällan vi privatleasar. Det kanske handlar om tio avtal per år, säger han.

– Anledningen till att privatleasing är populärt i större städer är för att de har väldigt dyra försäkringar. Ju större stad, desto dyrare försäkring. Här uppe kör många också stora bilar, som blir dyrare att privatleasa. Det är främst på mindre bilar som leasing kan vara fördelaktigt, då det blir en rimligare kostnad, fortsätter han.  

Han ställer sig skeptisk till ägarformen, och menar på att privatleasing ofta gynnar bilförsäljaren mer än kunden. 

– Jag är kluven. Här uppe är det bara för att folk inte kan eller vill lägga ut en kontantinsats som privatleasing finns. Har man möjlighet att lägga en kontantinsats så är det en bättre affär för kunden. Då får de behålla andrahandsvärdet och göra vad de vill med bilen. 

En riskfaktor med privatleasing är att bilen ska vara i helt skick när den lämnas tillbaka. Eventuella skador ska fixas innan återlämning, och det är kunden som får stå för självrisker i samband med skador på bilen. 

– Minsta lilla skada på en privatleasingbil måste åtgärdas. Återlämnas bilen och jag ser ett stenskott och ett dörruppslag, då är det bara lacka bilen och byta rutan. Det handlar om många tusen i självrisker som kunden måste betala. Jag tycker att man ska vara medveten om riskerna, säger Wille Forsman. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!