Det är bara att konstatera - handeln digitaliseras i allt snabbare takt. Detta framgår tydligt i den konsumentundersökning som genomförts.
Knappt 30 procent av planerar att göra sina majoriteten av sina julklappsinköp via nätet. Det här kan jämföras med fjolårets siffror som låg på 18 procent.
Tydligt är också att medvetenheten om miljö- och hållbarhetsfrågor är stark inför jul. Många har dessutom ambitionen att dra ner på antalet julklappar.
Umgänget viktigast
– Vi ser ett snabbt skifte där allt fler väljer att handla julklappar på nätet, vilket går i linje med att många vill vara ute i god tid och slippa stress och julhysteri, säger Lisa Burden, omvärldsbevakare på Svensk Handel.
Julklapparna i all ära. Det som konsumenterna ändå värderar högst i jul är umgänget med nära och kära, familj och vänner. Uppemot hälften, eller 48 procent anger det som den viktigaste faktorn för att uppnå julstämning.
Det här är en ökning med 16 procentenheter sedan förra årets mätning. Bara två procent anser att julklapparna är det viktigaste.
Svenska konsumenter anger precis som 2013 att de tänker dra ned på inköpen av såväl julklappar som julmat och julpynt.
Räkna med rekord
När det gäller själva julförsäljningen, räknar de flesta att det även i år blir försäljningsrekord. Att hushållen har som ambition att minska sina inköp behöver alltså inte innebära att de faktiskt gör det.
– En förklaring kan vara att fler väljer att köpa färre men dyrare julklappar eller fokuserar mer på upplevelser och exklusivare mat än på mängden paket under granen, säger Lisa Burden.
Många konsumenter tänker på miljö- och hållbarhetsaspekter när de julhandlar. Cirka 50 procent anger att det är viktigt eller mycket viktigt vid köp av julmat. Motsvarande siffra för julklappar är 38 procent.