Allt fler vill ha en eldriven moped

För många är mopeden den första introduktionen till motortrafiken. Nu väljer fler unga såväl som trafikskolor att satsa på eldrivet.

Peter Söderberg beärttar att allt fler kunder vill ha en elmoped.

Peter Söderberg beärttar att allt fler kunder vill ha en elmoped.

Foto: Sebastian Eklund

Piteå2022-04-29 09:30

Under vintern går det inte att ha lektioner för mopedkörkort då vägen är överisad, men för tre år sedan hittade Roberts trafikskola i Piteå en lösning; eldrivna mopeder som gör att delar av undervisningen kan hållas inomhus. Mopedförsäljare i Piteå berättar också om att eldrivna alternativ ökar i efterfrågan.

– Vi valde att köpa in elmopeder till stor del för miljön men också för vår hälsa. När man kör bakom elever hela dagarna och andas in avgaser så känns det inte alltför nyttigt. Mopederna har gått bra så vi har köpt in två till nu inför sommaren, säger Robert Vikström, trafikskolans ägare.

– Inne på ishallen går det bra att ha gruppkörningen när de tagit bort isen. Vi måste ut i trafiken till slut, men det är en bra början. Det finns en sarg om någon vinglar lite och ett utvisningsbås om någon inte sköter sig, skämtar Vikström.

En vanlig bensindriven moped går att köra drygt 15 mil på en tank medan en elmoped går cirka 7 mil. Peter Söderberg, säljare på Bilhuset i Piteå, visar utrymmet under sätet som till hälften tas upp av ett batteri och berättar att en elmoped kan dubbla sina sträcka till cirka 14 mil med ett extra batteri. Han säger även att elmopeder är mer kännsliga för vilket körsätt man har.

– Det finns många anledningar att välja en elmoped. De är tystare, de är smidigare att ladda och de är lättare att serva då det finns färre delar som kan gå sönder. Men framförallt är det bränslepriserna som får folk att välja eldrivet idag, säger Söderberg.

Priset på elmopeder tenderar att vara något dyrare än de bensindrivna mopederna. Något som dels beror på en högre produktionskostnad och dels på att elmopederna är nyare. Äldre billigare modeller är inte lika tillgängliga. 

– Det blir fler som kommer in till oss och vill ha en eldriven moped. I början var det mest tjejer men vi ser att det blir allt fler killar också som vill ha en. De är även populära bland äldre och pensionärer som vill ha ett sätt att ta sig runt, säger Söderberg.

– Jag tror att vissa alltid kommer att köra binsindrivet, men det blir allt fler som vill ha en eldriven moped. Jag märker att det finns ett intresse bland tonåringarna att ha en elmoppe. Klimattänket ligger kanske bakom det men det går också att ladda mobilen medan man kör, säger Vikstörm och tillägger: 

– De är riktigt roliga att köra, de är pigga och framförallt att de är tysta.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!