- Som handlare får man hjälp att pressa priserna, man får partners, utbildningar och så kan man marknadsföra butiken på ett helt annat sätt.
Nackdelarna handlar om att beslut flyttas upp på högre ort och att det spelar mindre roll vilken stad man befinner sig i.
- Samma butiker kommer att finnas i de flesta städer. För igenkänningen är det bra, men man kan till exempel inte jämföra engagemanget hos en privat ägare och en anställd butikschef, menar Olsson.
Atmosfären
När de stora kedjorna etablerats i de flesta städer, vad konkurrerar man om då?
- Destinationen blir viktigare, helhetslösningar spelar roll, liksom atmosfären och detaljer som att det är upplyst från ända från E4:an in till stan.
Något Eva Olsson också framhåller är bemötandet i butikerna.
- Det är jätteviktigt att personalen är engagerad. Det är ett pågående arbete och vi arrangerar bland annat föreläsningar på temat. Bra bemötande går mycket längre än en annons.
Trenden med kedjor är inte unik för norra Sverige, möjligheter att göra stora inköp och därmed få pengar över när varan är såld gör att allt fler ansluter sig.
- Det handlar om överlevnad, säger Eva Olsson.