Fler nyanställningar att vänta på You Call

Mängden samtal till krisinformationsnumret 11313 har ökat med nästan 7 000 procent under 2020. På Piteåföretaget You Call, där samtalen tas emot, har hittills 17 nya medarbetare anställts.

Pandemin har satt fokus på informationsnumret 11313. Anneli Olofsson, vd på You Call Sverige, och Mona Engström, projektledare för 11313, beskriver en otrolig utveckling med toppnoteringen 35 000 samtal på ett dygn.

Pandemin har satt fokus på informationsnumret 11313. Anneli Olofsson, vd på You Call Sverige, och Mona Engström, projektledare för 11313, beskriver en otrolig utveckling med toppnoteringen 35 000 samtal på ett dygn.

Foto: Jenny Lindhammar

Piteå2021-02-27 15:00

PT har tidigare berättat om regeringens extra ändringsbudget för 2021 där informationsnumret 11313 får förstärkning med 15 miljoner kronor. Under februari har Piteåbaserade You Call Sverige, som hanterar 11313, kunnat anställa 17 nya medarbetare tack vare de tillskjutna medlen.

– Det har varit nästan fem nya medarbetare varje måndag de senaste fyra veckorna. De flesta har anställts direkt av You Call, andra via bemanningsföretag, berättar Mona Engström, projektledare för 11313.

Totalt har 11313-numret nu 45 medarbetare. Tack vare nyanställningarna har svarstiderna minskat från uppemot 15 minuter ner till 3–4 minuter den senaste veckan.

– Just nu har vi 13 000–14 500 samtal i veckan och volymerna fortsätter att öka. Vi tror det kommer att behövas ännu fler medarbetare och vi arbetar nu med underlag för att äska mer pengar, säger Anneli Olovsson, vd på You Call.

– Vi är glada över att ha så stora lokaler att vi kan sprida ut arbetsplatserna och göra det tryggt för personalen.

Pandemin har satt fokus på krisinformationsnumret som infördes redan 2013 av SOS Alarm. 2018 tog dotterbolaget You Call över samtliga samtal till 11313.

– Medvetenheten om 11313 har ökat väldigt mycket under pandemin, konstaterar Mona Engström.

Under 2019 inkom totalt 10 028 samtal till numret, motsvarande siffra för 2020 är 687 994 vilket innebär en ökning på 6 761 procent.

– Det är häftigt att Piteå är ett nav i informationen mellan myndigheter och medborgare i den pandemi vi befinner oss i, konstaterar Anneli Olovsson som vill framhålla medarbetarnas viktiga roll i detta.

– Det är ett högt tryck och det kommer ny information hela tiden som de måste hålla sig uppdaterade om, alla gör ett fantastiskt jobb.

Samtalen till 11313 avlastar regionernas 1177 i hela landet.

– Det är viktigt att sjuksköterskorna på 1177 får tid att ägna sig åt sjukvårdsfrågor och att vi kan hjälpa till med andra frågor förknippade med pandemin, konstaterar Mona Engström.

De vanligaste frågorna just nu handlar om den pågående vaccineringen, om vad som gäller för resor över norska gränsen och hur man bokar provtagning.

– Vi märker hur mediarapporteringen påverkar. Efter presskonferenser och nya rekommendationer ser vi att frågorna från allmänheten ökar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!