Fler klagar på vården

Antal ärenden till Patientnämnden i Norrbotten ökade under 2013 med cirka 32 procent. I år ligger ökningen på cirka 15 procent hittills. Många anmälningar handlar om brister i vårdkedjan när det kommer till uppföljning och samverkan.

Allt fler patienter anmäler till Patientnämnden i Norrbotten. Många anmälningar handlar om brister i vårdkedjan, enligt Patientnämndens verksamhetsrapport 2013.

Allt fler patienter anmäler till Patientnämnden i Norrbotten. Många anmälningar handlar om brister i vårdkedjan, enligt Patientnämndens verksamhetsrapport 2013.

Foto: Bertil Ericson / TT

PITEÅ2014-04-15 19:00

Antal ärenden till Patientnämnden fortsätter att öka. Det visar Patientnämndens verksamhetsrapport för 2013.

Den sammanlagda ärendemängden för 2013 ökade till 846 ärenden vilket är cirka 32 procent fler än året innan. Hittills i år ligger ökningen på ytterligare 15 procent.

– Jag tror inte att det har att göra med att vården har blivit sämre. I dag är folk mer medvetna om rättigheterna och det har blivit lättare att anmäla, säger Anders Frisk, utredare vid Patientnämnden.

Vid överlämningar

Flest ärenden under 2013 återfanns i vårdkedjan.

– Vi ser många ärenden när det gäller överlämningar när det går från olika vårdkedjor och mycket när det kommer till cancervård när patienten går från Norrbotten till Västerbotten. Det kan vara remisser som kommer bort, strul helt enkelt. Tyvärr ser vi att ha en stark anhörig är ibland helt avgörande för att patienten ska få rätt behandling. Då kan man se det här med jämnlik vård, har vi verkligen jämnlik vård i Norrbotten. Det har vi påtalat ganska hårt, förklarar Anders Frisk.

Många klagade också på bemötandet. Patienter som inte ansåg sig bli lyssnad eller trodd på samt att de blivit bemött på ett ovänligt sätt.

Mer medvetna

Att norrbottningarna anmäler sitt missnöje till Patientnämnden i större utsträckning än tidigare år följer även trenden i övriga Sverige.

– I samhället blir folk mer medvetna om vart de ska ta vägen och de ställer mer krav helt enkelt, säger Anders Frisk.

Vilket han tycker är positivt.

– Då kan vi utveckla vården till att bli bättre. Det är vägen vi vill gå för att få det ömsesidiga förtroendet och skapa den goda vården för patienten, säger han.

Ökade betydligt

Anmälningarna avseende vuxenpsykiatrin ökade betydligt.

– Vi har misstänkt att det finns ett isberg med anmälningar och där tror jag att det finns mycket att hämta som är dolt. Det är bra att det kommer fram så vi får underlag för att se vart bristerna finns, säger Frisk.

Nästan 70 procent av alla bemötandeärenden berörde kvinnor, visar rapporten, och allt fler yngre vände sig till Patientnämnden. I gruppen 19 år och yngre fanns 57 ärenden 2013 vilket är nästan en fördubbling jämfört med föregående år. Den största ökningen gällande benägenheten att anmäla fanns i gruppen 20–64 år. Då handlade det främst om vård och behandlingsrelaterade ärenden.

Fakta Antal ärenden till Patientnämnden 2007–2013

År Bemötande/kommunikation Organisation/regler/resurser Vård/behandling Totalt

2007 88 130 152 370

2008 187 128 274 589

2009 304 186 245 735

2010 184 166 230 580

2011 216 130 223 569

2012 225 151 267 643

2013 223 178 445 846

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om