– Vi är färdiga med själva kajen. Vi gjorde den sista gjutningen förra veckan, säger Daniel Danielsson, som arbetar som konsult vid ÅF i Luleå.
När PT besöker byggplatsen på fredagen håller en anställd på att montera så kallade pollare som används vid angöring av de fartyg som blir allt större och som därmed tar med sig mer och tyngre gods. Det senare gör att Shorelink som sköter lossning och lastning vid kajen köpt in en kran som klarar att lyfta 150 ton
Nu återstår arbetet med att färdigställa den lagringsyta som placeras nära kajen. Till den har 60 000 kubikmeter muddringsmassor tagits upp från det som tidigare var en smålbåtshamn. Lagringsytan har också tillförts 200 000 ton grus och småsten, hämtat från en närliggande täkt.
– Allt ska ligga till sig ytterligare en tid. Vi räknar med att asfaltera ytan nästa år, säger Daniel Danielsson.
Han säger likt vd Ulrika Nilsson vid Piteå hamn, att den ökade godsmängden kräver betydligt större lagringsytor, men att det inte är bestämt vilket slags gods som ska placeras på det nya området.
Satsningen gör att det har byggts en ny utfarts- och infartsväg för transporterna.
– Det gör att bilarna inte behöver passera under elledningarna för järnvägen, säger Danielsson.
Han summerar att hittills har projektet med kajen och lagringsytorna gått som planerat.
– Och vi har hållit budgeten på 130 miljoner kronor för kajen. Hälften av det är EU-medel, säger Daniel Danielsson.