Fartkameror sparar liv. Den tesen kan Trafikverket verifiera med statistik och därför konstaterar man nöjt insatsen i Piteå kommun, där tio nya fartkameror aktiveras i veckan.
Faktum är att Piteå kommun har tilldelats alla länets nya vägkameror under 2015.
* Fyra nya kameror har satts upp längs trafikintensiva Havsbadsvägen; två vid in- och utfarten mot Pitholmsskolan/Lillåkersvägen, två vid korsningen mot Grus & Makadam/Kritgatan i Skuthamn.
* Fyra fartkameror har placerats ut efter väg 374 i Pålberget.
* Två nya kameror har fokus på fartsyndare längs väg 373 i Stockbäcken.
Körde 150 km/h
Vad händer då nästa år? Det finns långtgående planer på en utökning med fler fartkameror längs väg 373 (Arvidsjaursvägen) och väg 374 (Älvsbyvägen) inom Piteå kommun – dock totalt något färre än årets sammanlagda tillskott.
Bland annat utpekas Älvsbyvägen förbi korsningen in mot Böle som en sträcka där fartöverträdelser är mera regel än undantag.
75 procent kör för fort, visar en färsk mätning. Närmare åtta av tio trafikanter struntar alltså i 70-skylten och värst var en bilist som passerade korsningen i 150 km/h.
Även om inget är spikat från Trafikverket talar en del för att passagen får fartkameror nästa år.
Önskemål
– Platsvalen bestäms ytterst av Trafikverkets nationella råd, ATK-rådet, efter önskemål från varje enskild region, säger Stefan Ericsson från Trafikverket region nord.
– Våra äskanden bygger på egna förslag, trafikmätningar, flöden, tips från polisen, kommuner och allmänhet, olycksstatistik och annat. Allt sammanfattas utifrån olika parametrar, bedöms, behovsprövas och sedan är det upp till ATK-rådet att fatta beslut och fördela vägkamerorna över landet, säger Ericsson.
Bortplockade
En fartkamera är dock ingen statisk produkt, den kan flyttas vid förändrade förutsättningar.
– Som till exempel på E4 i Kopparnäs där ju två kameror plockats bort för att återanvändas på annan plats nu när E4 blivit mötesseparerad med mitträcken vilket inte längre motiverar kameraövervakning.