Fler drabbade av oetiska metoder

Fler Pitebor har drabbats av Eons oetiska försäljningsmetoder. Gun Holmström, Piteå, var bara intresserad att få mer information för sin dotters räkning. Plötsligt hade dottern tecknat ett tvåårsavtal med Eon till ett betydligt dyrare pris än hennes nuvarande.

Petra Hall (till vänster) och hennes mamma Gun Holmström, Piteå känner sig grundligt lurade av Eon: "Det har agrat både oproffsigt och olagligt" menar Gun.

Petra Hall (till vänster) och hennes mamma Gun Holmström, Piteå känner sig grundligt lurade av Eon: "Det har agrat både oproffsigt och olagligt" menar Gun.

Foto: Sofia Wellborg

PITEÅ2012-11-26 06:00

PT har tidigare berättat om Kaj Nilsson, Norrfjärden, som fick sitt elavtal utbytt utan att han visste om det, men han är långt ifrån den ende som drabbats av Eons oetiska försäljningsmetoder.

Gun Holmström var på Ica Ankaret och handlade. Inne i butiken stod två försäljare från Eon.

- Det var två ungdomar som var väldigt "på" och frågade om jag var nöjd med mitt elavtal. Jag sa att det inte är jag som ansvarar för elen hemma, utan min dotter och att jag bor hemma hos henne, säger Gun.

Men säljaren frågar ändå vidare om vad för typ av avtal dottern hade. När hon fick höra att det var "rörligt", menar hon att då har hon ett "jättebra abonnemang" att erbjuda. Ett rörligt avtal på två år med en fast avgift på 79 kronor för hela den perioden.

- Jag frågade flera gånger om det verkligen var så - att det var för hela tvåårsperioden och hon försäkrade det, säger Gun Holmström som då bad säljaren skicka mer information till dottern kring erbjudandet.

För att informationen skulle komma rätt uppgav hon dotterns namn, adress och personnummer.

"Det är oetiskt"
Sedan går några dagar innan telefonen ringer.

Det är dotter Petra Halls nuvarande bolag Pite Energi som fått information av Eon om att hon valt att byta elbolag och därmed också vill bryta sitt nuvarande elavtal - innan Pite Energi "gör det" vill de bara kontrollera med henne att detta verkligen stämmer.

Petra blir minst sagt chockad och upprörd. Efter samtalet går hon in på Eons webbsida och undrar (via chatten) varför hennes elbolag kontaktat henne för att hon ingått ett avtal med Eon när hon inte skrivit under någonting?

- Jag blev så hysteriskt arg, det är så oetiskt!

Eon menar då att "så fort avtalet kommer in till dem från säljaren" så ska de bryta det.

- Vilket avtal? undrar Petra Hall som fortfarande inte fått något avtal från Eon.

Via Pite Energi har hon dock nu fått se på "avtalet" som gett Eon rätt att hämta uppgifter om hennes nuvarande nätleverantör och elavtal och säga upp det.

Där finns också hennes namn, personnummer och adress, men av förklarliga skäl inte någon namnunderskrift. Den ip adress som avtalet upprättats ifrån är inte heller hennes.

Inget "missförstånd"
Petra Hall avser nu att polisanmäla, i första hand säljaren - i andra hand Eon Försäljning AB eller båda parter.

- I avtalet står att jag ska ha tagit del av ångerrätten och av Eons allmänna villkor, men det har jag aldrig gjort, säger Petra.

PT har tidigare varit i kontakt med Eon angående Kaj Nilssons fall, då menade bolaget att det hela måste bero på något form av "missförstånd".

Men Gun Holmström menar bestämt att något "missförstånd" inte kan ha skett på Ica - dessutom var hon noga med att påpeka att hon absolut inte hade någon fullmakt att teckna något avtal för dotterns räkning.

Någon fast avgift på 79 kronor på två år visade sig inte heller avtalet handla om. Istället var avgiften 79 kronor i månaden, något som i slutändan blev betydligt dyrare än det rörliga avtalet med Pite Energi.

- Det här är inte bara oproffsigt och oetiskt utan också olagligt, bedrägeri och urkundsförfalskning, säger Gun Holmström som menar att många kunder riskerar att bli lurade.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om