Facebooks beslut i höstas att förlägga sitt första europeiska datacenter till Luleå kan bli rena ketchupeffekten för Norrbotten.
Datajättens noggranna bakgrundskoll och ställningstagande är kvitto nog för övriga intressenter i branschen, stora som små.
Facebook plogbil
- Förhoppningsvis kan Facebooks bli en plogbil som banar väg för att fler datajättar får upp ögonen för vår region, resonerar Magnus Wikman, etableringsansvarig vid Piteå kommun.
Tillsammans med Anders Granberg, Luleå, och Erik Svensson, Boden, beger sig Magnus Wikman på onsdagen till USA för att sälja in konceptet Norrbotten för fler presumtiva etablerare.
Under tio dagar ska trion resa runt med Silicon Valley och Kalifornien som huvudsäte för roadtripen.
Ett tiotal bolag kommer att besökas, liksom ett branschevent i San Francisco.
- Det är en styrka att vi agerar tillsammans som en sammanhållen region, menar Anders Granberg.
För ändamålet har ett gemensamt bolag North Sweden Datacenter Locations bildats.
- Vi lever i en rörlig arbetsmarknadsregion med tre kommuner som alla skulle dra fördelar om fler serverhallar byggdes upp i länet, resonerar Magnus Wikman.
- Amerikas dataindustri ska få klart för sig varför just Norrbotten i Sverige seglat upp som Europas bästa region för internetetableringar med förberedda markområden, väl trimmade mottagningsapparater och resonabla energibolag, förklarar Erik Svensson.