I januari 2019 trädde den nya lagstiftningen i kraft som innebär att vattenkraften ska förses med moderna miljövillkor i syfte att säkerställa en effektiv nationell tillgång till el från vattenkraft. I mitten av mars offentliggjordes ett utkast på tidplan för omprövning av vattenkraften enligt den nya lagstiftningen. Tidplanen ska ingå i den nationella plan (NAP) som Havs- och vattenmyndigheten, Energimyndigheten och Svenska kraftnät håller på att ta fram.
I utkastet föreslås Hednäs kraftverk omprövas redan 2021. Det innebär att Skellefteå Kraft under 2021 ska lämna in en ansökan om omprövning av Hednäs kraftverk för att få moderna miljövillkor.
– Åbyälven blir bland de första och därför drar vi tillbaka nuvarande ansökan i Mark- och miljödomstolen. Då får vi en samlad prövning istället för två olika prövningar, säger Pär Forsberg, affärsenhetschef för vattenkraften på Skellefteå kraft.
Enligt Forsberg innebär det inte någon betydande fördröjning av åtgärder för att förbättra fiskvandringen vid Hednäs kraftverk.
– Det arbete som hittills är gjort i den tillståndsansökan som nu dragits tillbaka blir bra underlag för omprövningen. Så när det väl är dags går det nog ganska snabbt.
Det här innebär att tänkta åtgärder bli något år försenat, men Christer Borg, Älvräddarna, tycker att det är bra.
– Vi får mer tid att ta fram underlag och påverka politikerna om att en rivning är det bästa.
Borg anser att den ansökan som nu dragits tillbaka från Mark- och miljödomstolen var ”undermålig”.
– Den duger inte för att klara de moderna miljövillkor som ställs. Den hade blivit omprövad till merkostnader
Christer Borg menar att Skellefteå kraft skulle tjäna på att riva Hednäs kraftstation.
– De skulle få 95 procent av marknadsvärdet, som täcker framtida intäkter, och 85 procent av rivningskostnader från Vattenkraftens miljöfond.
Hednäs kraftstation har under åren fått hård kritik från bland annat Älvräddarna och Sportfiskarna, men någon plan för att riva har inte Skellefteå kraft.
– Nej, vi tror att det ska fungera med de planerade åtgärderna. Det skulle vara om kraven blir så höga att det är olönsamt, säger Pär Forsberg.
Enligt Skellefteå kraft så har de åtgärder som redan genomförts på befintlig fiskväg visat på förbättringar av fiskpassagen.