Finvin ska bli folkligt

Det är inte yrsel per krona som räknas när Munskänkarna bjuder på viner till gemene man. Man vill istället lära Piteborna att njuta.

Foto: Gunnar Westergren

PITEÅ2014-10-25 18:47

Det fanns över 200 olika viner att prova på Vinmässan som anordnades på Stadshotellet på lördagen. En mässa som lockade ännu mer folk än ifjol när den anordnades för första gången.

Syftet med mässan är att öka vinälskarnas kvalitetsmedvetenhet. Trenden i Sverige är att människor föredrar lådviner före bättre viner och det vill Munskänkarna medverka till att minska.

– Den här vinmässan är för allmänheten. Vi ser den som en slags utbildning, att man får upp ögonen för kvalité, menar mässansvarige Erik Grödahl.

Piteå har potential

Han menar att Piteå har potential att bli ledande i övre Norrland med fokus på kvalitet och hållbar utveckling inom mat och dryck.

– Vi jobbar på det. Till våren ska vi till exempel försöka arrangera en slags "after shopping". Där kan man äta en soppa och presentera nyhetsviner.

De som ville prova viner, köpte ett antal kuponger och betalade med en till tre kuponger beroende på vinets pris. Dan Ljungqvist var en av de som njöt sig fram bland de många fina sorterna medan han berömde Munskänkarna i Piteå för dess folklighet.

– Munskänkarna anses ju "lite finare" men i Piteå har man lyckats nå ut till vanligt folk, lite mer "working class", och det är bra, sade han.

Mässan är ett samarbetsprojekt mellan Munskänkarna, Piteå stadshotell och Nolia.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om