"Finskt stål" på regattan
De senaste dagarna har det varit tätt med stora motorbåtar och vackra segelbåtar i Södra hamn i Piteå.Frågan är dock om inte finländaren Raimo Salos stålbåt är mest unik. Hans hemmabygge "Kirsti" är en flytande verkstad.
"När jag gick i pension 1996 byggde jag båten och jag bor i den hela sommaren", säger Raimo Salo, som körde Bottniaeskadern för andra gången
Foto: Emma Bergstrand
2 juni..
- 55 båtar har deltagit. Det är 15 färre än när vi körde eskadern 2005, men vi är ändå nöjda, säger eskaderledaren Börje Johansson, Piteå.
Av de 55 deltagarna är 20 segelbåtar.
Längs efter kajen syns bländvita lyxkryssare men det som fångar PT:s intresse är Raimo Salos stålbåt.
En blå skapelse döpt till Kirsti, byggd 1996.
- Jag gick i pension då och ville ha något att göra så jag valde att bygga en båt, säger Raimo Salo, från Uleåborg.
Bygget resulterade i en 9,8 meter lång och 11,7 ton tung stålbåt som drivs av en stor Scania diesel.
- Marschfarten ligger kring sju knop, säger Raimo, när han visar PT den båt som verkar ha allt.
Rorkult och GPS
Styrhytten bjuder betraktaren på en vy över gammalt och nytt. Här finns den klassiska rorkulten men Raimo har också det senaste vad gäller ekolod, GPS, radar och elektroniskt sjökort.
Båtbyggaren har inte valt att lägga någon större kraft på lyxig finish, däremot har hans kreativitet resulterat i en mycket praktisk båt.
Den har hydrauliska kranar i för och akter. På rufftaket sitter solceller, och Raimo har konstruerat ett eget vindkraftverk som förser båtbatterierna med ström.
- En miljövänlig båt, kommenterar Raimo.
Innanmätet vittnar om att detta inte bara är en båt. Kirsti är en flytande verkstad. Det finns verktyg för alla slags reparationer. Här finns elutrustning, kablar, och svets och det luktar mer mekanisk industri i Raimos Kirsti än båt ...
Startmotor från Fiat
Startmotorn är värd en rad.Scaniadieseln startas med en motor från en liten Fiat 600.
Dessutom har Raimo installerat en extra elmotor på 4kW som ger finländaren 230 volts ström när han ligger vid kaj. Raimo har kustskepparexamen och efter Bottniaeskadern tänker han sig en tur till Seskarö.
- Hitttills har färden runt Bottenviken gått utan incidenter, säger Raimo.
Ja, vad skulle kunna hända en båtfrälst uppfinnarjocke med sjöutbildning och en hel mekanisk verkstad med sig till sjöss??
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!