Film om Bea's rökeri och hamncafé prisades

Swedish Lapland Visitors Board kammande hem ett guld för filmen "Northern Sweden artisan food – Bea’s rökeri och hamncafé" och ett silver för "The Swedish Lapland Manifest" på Publishingprisets årliga gala den 8 november på Berns i Stockholm. "Så roligt!", utbrister en överraskad Beatrice Lindbäck.

Beatrice Lindbäck, ägare av Bea's rökeri och hamncafé, tycker att filmen blev riktigt bra. "Det var jätteroligt att den belönades med ett guld", säger hon.

Beatrice Lindbäck, ägare av Bea's rökeri och hamncafé, tycker att filmen blev riktigt bra. "Det var jätteroligt att den belönades med ett guld", säger hon.

Foto: Johanna Sandgren

Piteå2023-11-17 17:00

Beatrice Lindbäck och hennes familj tog emot filmteamet på hamnkaféet i augusti 2022 i slutet av säsongen.

– De som filmade väldigt proffsiga. De stannade en hel dag och de hade en drönare med sig. Det var häftigt att få vara med och se hur det går till att filma professionellt, säger hon.

Tror du att filmer som den här kan ha betydelse för besöksnäringen i Norrbotten? 

– Det är det nya sättet att nå ut till kunder. Filmteamet byggde en känsla runt vår historia och de visade den tid och kärlek vi lägger ner på vårt företag. Det var många som såg filmen och uppskattade den, säger hon.

I kategorin "Film som marknadsför företag och verksamheter" fanns sju filmer nominerade. Juryns motivering till filmen om det populära kaféet i Jävre löd: ”För en fin och personlig feel-good-berättelse om drivkraft och passion”. 

Håkan Stenlund, content manager på Swedish Lapland Visitors Board, säger att de är cirka tre personer som jobbar med att förmedla berättelser om Sveriges arktiska resmål genom de människor som bor och lever här. 

– Det är viktigt att personerna som porträtteras själva är engagerade och aktiva i processen. Beatrice Lindbäcks story är en minst sagt en framgångsrik berättelse om lokal matkultur. Det började som ett sommarjobb när hon var 14 år och är nu ett av Piteås mest självklara besöksmål under sommarmånaderna. Det var en väldigt tacksam historia att få göra med familjen Lindbäck.

Swedish Lapland Visitors Board lämnade i år in fyra bidrag och alla gick till final. Filmen "The Swedish Lapland Manifest" fick ett silver i kategorin "Varumärkesfilmer B2C". 

– Vi var en poäng från att vinna ett guld med den också. Det kändes lite surt. Men juryn gav oss för få poäng på filmens regi. Däremot blev det full pott på regin i filmen om Bea, säger han.

Totalt har Swedish Lapland Visitors Board tilldelats åtta guld och sju silver i Publishingpriset. Av gulden är två Grand Prix. För att skrivas in i Publishingprisets Hall of Fame ska företaget i fråga ha vunnit tio gånger

– Det är ett fint erkännande att få ta emot Publishingpriset, och ett kvitto på att det vi gör håller hög kvalitet. Nu blir det en utmaning för oss att nå fram till Hall of Fame, säger Håkan Stenlund.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!