Festivalgeneralen avslöjar planer på digital festival

Många verksamheter har anpassat eller utvecklat koncept under den rådande coronapandemin. "Vi funderar på att anordna en digital festival", säger festivalgeneralen Fredrik Nilsson.

Sara Holm från Visit Piteå och festivalgeneralen Fredrik Nilsson tillhör dem som utvecklar nya koncept i sina respektive verksamheter.

Sara Holm från Visit Piteå och festivalgeneralen Fredrik Nilsson tillhör dem som utvecklar nya koncept i sina respektive verksamheter.

Foto: Linda Sundström

Piteå2020-08-27 14:00

Under torsdagen träffades personer inom bland annat näringslivet, handeln och turismen för att sammanfatta sommaren. Många företagare vittnade om ett relativt positivt utfall med tanke på den rådande coronapandemin och en del nya insatser presenterades.

Visit Piteå har exempelvis satsat på en ny Facebooksida, Upplev Piteå.

– Den fokuserar på vad man kan uppleva här och nu, säger Sara Holm från Visit Piteå.

Den tidigare sidan finns kvar som tidigare, berättar hon. Upplev Piteå riktar sig mer till en lokal målgrupp.

– Vi vill visa alla guldkorn. Det finns en efterfrågan att uppleva på hemmaplan, säger hon och tillägger att marknadsföring av många olika aktiviteter och upplevelser underlättar för att sprida ut besökarna och minska smittrisken.

Någon annan som har planer på ett nytt koncept är festivalgeneralen Fredrik Nilsson.

– Vi funderar på att anordna en digital festival vid årsskiftet, säger han.

Konceptet ska enligt planerna likna programmet Nyhetsmorgon, men med lokal prägel. Tanken är att personer ska bjudas in till studion och visa hur man exempelvis kan träna hemma eller göra en fredagstartar.

Piteå dansar och ler skulle haft sin trettionde upplaga av festivalen i sommar, men det sparas till nästa år.

– PDOL överlever, men vi flyttar mycket av det vi skulle ha haft till 2021. Vi flyttar den trettionde upplagan också, säger Fredrik Nilsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!