Fem tunga namn förordar centrumalternativet
Allt fler intressen yttrar sig över Banverkets förslag till järnvägssträckning för Norrbotniabanan genom Piteå. Bottenvikens stuveri, Smurfit Kappa och Setra är bara några som gör gemensam sak där centrum-alternativet förordas.
Nu ger ytterligare fem tunga aktörer inom näringslivet i Piteå sin syn på bansträckningen genom Piteå.
Såväl det kommunalt delägda Bottenvikens stuveri AB som de två skogsjättarna, Smurfit Kappa, Svea Skog samt Setra och Piteå hamn AB, anser att centrumalternativet är att föredra.
Koordinator
- Vi har träffat Banverket och lagt fram våra synpunkter, säger Tor Dahlberg, vd för Bottenvikens Stuveri AB.
Dahlberg har fungerat som något av koordinator för de fem näringslivsintressenterna. Han betonar vikten av att Banverket tittar i ett längre perspektiv.
- Det viktiga är att det finns en bra anslutning från industrierna ut på banan.
- Det gäller såväl norrgående som södergående trafik, säger Dahlberg.
Men det handlar om fler synpunkter än så.
Kvintettens yttrande vill även att Banverket tittar på möjligheterna att utveckla Haraholmen.
- Framtiden ställer allt högre krav på så kallade intermodala transportslag, säger Tor Dahlberg.
Växla transporter
Det vill säga att flera transportslag ska kunna växlas.
- Vi vill gärna att Banverket tar tillfället i akt och utreder hur Haraholmen skulle kunna utvecklas och rymma en sån godsterminal.
I dag finns nämligen ingen sådan.
Att utreda den saken kostar förstås pengar.
Pengar som gruppen företag säger sig vara beredd skjuta till pengar för. Exakt hur mycket, vill inte Tor Dahlberg gå in på.
- Det är inga stora belopp, säger han.
En sådan terminal, som skulle kunna liknas vid en avancerad rangerbangård, skulle ge ytterligare effekter på den godstrafik som nu går genom Piteå centrum.
- Det skulle kunna medföra att samtliga tre järnvägskorsningar som i dagsläget påverkar trafiksituationen, den vid Coop Forum, den som korsar Timmerleden vid Kappa samt den vid korsningen från Timmerleden upp mot Back City, försvinner, säger stuveri-vd:n.
Tor Dahlberg uppfattar att banverket lyssnar på näringslivets synpunkter.
- Absolut, men det är tämligen självklart eftersom vi talar om ett stort projekt. Då gäller det att ha ett långsiktigt perspektiv, kanske tjugo, trettio år framåt, säger han.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!