Efter dödsolyckorna – riskfyllt moment förbjuds

I november 2019 omkom en Piteåbo i 60-årsåldern när han stod på ett fotsteg längst bak på en tågvagn som kolliderade med en lastbil. Nu förbjuder Arbetsmiljöverket bolaget Green Cargo att låta arbetstagare utföra arbetsmomentet.

Sedan 2012 har Arbetsmiljöverket fått in anmälningar om tre dödsolyckor, ett tiotal andra olyckor och ett tjugotal allvarliga tillbud som alla inträffat då arbetstagare på godstransportföretaget åkt på fotsteg utanpå lok och tågvagnar. (Arkivbild)

Sedan 2012 har Arbetsmiljöverket fått in anmälningar om tre dödsolyckor, ett tiotal andra olyckor och ett tjugotal allvarliga tillbud som alla inträffat då arbetstagare på godstransportföretaget åkt på fotsteg utanpå lok och tågvagnar. (Arkivbild)

Foto: Jens Ökvist

Piteå2024-05-06 16:57

Det har gått knappt fem år sedan den tragiska dödsolyckan inträffade på Smurfit Kappas område i Piteå. En Piteåbo, som fungerade som signalman, stod längst bak på en tågvagn när tåget kolliderade med en lastbil. Mannen avled till följd av sin skador.

undefined
Här inträffade dödsolyckan på Smurfit Kappas område i november 2019. (Arkivbild)

Nu förbjuds godstransportbolaget Green Cargo att använda sig av arbetsmomentet där arbetstagare åker på fotsteg utanpå lok och tågvagnar i samband med växlingsarbete. Förbudet gäller från och med den 3 september i år och är förenat med ett vite på 15 miljoner kronor.

– Ingen ska skadas eller dö av jobbet. Det är arbetsgivarens ansvar att förebygga risken för olyckor, men det ser vi inte att Green Cargo har lyckats göra i det här fallet. Därför har vi beslutat att förbjuda åkning på fotsteg utanpå rälsfordon inom hela Green Cargos verksamhet i Sverige, säger Ulrika Scholander, enhetschef på Arbetsmiljöverkets inspektionsavdelning, i ett pressmeddelande.

Enligt myndigheten har bolaget själva uppgett att man planerar att förbjuda den här typen av arbetsmoment i ”särskilt utsatta situationer”. I ett yttrande presenterar Green Cargo flera andra åtgärder som ska genomföras under året, däribland sänkt hastighet och anpassade vagnar. Men Arbetsmiljöverket anser inte att det räcker.

– Flera av de åtgärder som presenteras i yttrandet har företaget nämnt i flera år utan att de har implementerats. Det finns i nuläget inga konkreta åtgärder som helt förebygger risken att arbetstagare på Green Cargo skadas eller dör när de åker på fotsteg utanpå rälsfordon, säger Ulrika Scholander.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!