För att förhindra att väg 374 rasade ned i Piteälven flyttade Trafikverket en 900 meter lång sträcka norr om Sikfors sommaren 2013. Problemet var att den skarpa kurvan inte dimensionerades för 80 kilometer i timmen.
Yrkeschaufförerna kritiserade kurvan för att vara en dödsfälla och Trafikverket fick krypa till korset och bygga om vägen.
– Det finns andra fall där vi har behövt komplettera med räcken eller bredda vägen men det är första gången jag har varit med om att man gör om en kurva på det här sättet, säger Simon Lövgren.
Kommunikationsmiss
Han är ny projektledare för vägbygget som beräknas kosta 1,5 miljoner kronor. Den första etappen med att schakta ut den nya kurvan är färdig och efter våren ska den anslutas och beläggas med asfalt.
– Den ska vara färdigställd till sommaren, men jag kan inte säga om det är innan eller efter semestern, säger Simon Lövgren.
Vad gick fel när kurvan blev felbyggd?
– Jag tror att det är en kommunikationsmiss mellan oss och projektören som har orsakat det här. Det viktigaste nu är att göra det rätt sedan får vi titta på vart felet låg för att undvika att det händer igen.