Färre nya bilar säljs i finanskrisens spår

Bilhandeln i Europa går allt trögare. Bara under september månad såldes över åtta procent färre bilar jämfört med året innan. Finanskrisen märks även lokalt.

Kampanjer av skilda slag inom bilhandeln följer i spåren av sämre konjunktur. Sänkta priser med mellan 10 och 15 procent är inte helt ovanligt.

Kampanjer av skilda slag inom bilhandeln följer i spåren av sämre konjunktur. Sänkta priser med mellan 10 och 15 procent är inte helt ovanligt.

Foto: Maria Johansson

PITEÅ2008-10-21 06:00
Det går upp och det går ner.
Bilhandeln är den bransch som känner av svängningar och konjunkturer snabbast.
Inget undantag
Finanskrisen som nu råder är inget undantag.
Notabelt i sammanhanget är kanske att de svenska märkena har drabbats hårdare än genomsnittet i Europa.
Speciellt hårt har Saab drabbats. Försäljningen av Saab-bilar sjönk med hela 31,5 procent i september, jämfört med året innan.
Sett över hela året har Saabs försäljning minskat med 17,8 procent.
En titt på de större märkena är det bara Alfa Romeo, Land Rover och Lexus som gått sämre. För dessa har försäljningen minskat med omkring 25-30 procent till och med september.
Men Saab är långt ifrån ensam av de "svenska" bilar som backar.
Märks lokalt
Under september minskade Volvo Personvagnar med 14 procent.
Men även när det gäller antalet nyregistrerade bilar i Europa, viker siffrorna rejält.
Under september månad minskade denna siffra med 100 000 fordon, från 1,4 miljoner till 1,3 miljoner. Det här rapporterar European Automobile Manufacturers Association.
Lokalt märks också den vikande trenden.
- Absolut. Inte minst de senaste veckorna har det här märkts tydligt när det gäller nybilssidan, säger Marcus Johansson, säljledare vid Nordiska Bil i Piteå.
Kanske inte så underligt. Nybilspriserna ligger mellan 200 000 och 300 000 kronor.
Skillnad
- Ganska förståeligt att kunderna vill grubbla en aning, säger Johansson.
Han ser dock en klar skillnad när det gäller begagnatmarknaden.
- Den delen har vi lyckats hålla riktigt bra uppe, säger Marcus Johansson.
Något som kanske kan hänföras till kampanjer av skilda slag.
Även hos Müllers i Piteå konstateras att det rådande läget på världens finansmarknader, ger effekter.
- Det är inget att hymla om att försäljningshjulen inte snurra lika snabbt i dag som för åtta månader sen, säger Dick Andersson, försäljare.
Samtidigt upplever han ändå att det är förhållandevis bra fart på affärerna.
Ingen betydelse
- Även om det är en viss skillnad jämfört med i våras, upplever jag ändå att det är ganska jämt skägg mellan nybilsförsäljningen och begagnatsidan, säger Dick Andersson.
Ett sätt att möta nedgången kan vara rabatter och kampanjer.
Andersson vill dock inte tillskriva dessa någon större betydelse.
- Det är kampanjer året runt. Antingen den handlar om säsongserbjudanden eller en räntekampanj för en viss modell, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om