Farligt med slitna bilrutor

Det är farligt att köra bil med sliten bilruta.- Det rullar omkring många sådana i Piteå, säger Nils Petter Gregersen, trafiksäkerhetschef vid NTF.

Bara ett 20-tal av landets 180 bilprovningsanläggningar har instrument för att mäta slitna bilrutor. (Arkivbild)

Bara ett 20-tal av landets 180 bilprovningsanläggningar har instrument för att mäta slitna bilrutor. (Arkivbild)

Foto: Gunnar Westergren

PITEÅ2009-07-13 06:00
Han säger att förra året besiktigades 19 000 bilar vid bilprovningen i Öjebyn.
Enbart 12 av dem, 0,1 procent, underkändes på grund av slitna bilrutor.
Mörkertalet är dock större.
- Beroende på att det finns 180 bilprovningsanläggningar i Sverige men bara ett 20-tal av dem har instrument för att mäta slitna bilrutor, säger Nils Petter Gregersen, som pekar på att redan när vindrutan hängt med i 8000 mil blir sikten betydligt sämre.
VTI, Statens väg och transportforskningsinstitut, har genomfört en undersökning där 24 försökspersoner fick köra på en rak väg i 40 kilometer i timmen. De körde i simulator med bländande motljus och fick trycka på en knapp när en kon blev synlig på höger vägkant.
Resultatet blev att siktlängden var 200 meter för en ny vindruta, 90 meter för en ruta som körts
15 000 mil.
- Därför borde kontroll av vindrutor bli en tydligare uppgift för bilprovningen, anser NTFs trafiksäkerhetschef.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om