Nordeas undersökning om svenska folkets vanor kring IT-säkerhet visar att många är oroliga över att de inte har tillräcklig kunskap för att skydda sig mot bedrägerier. Bara 43 procent känner att de kan tillräckligt.
Fyra av tio har dessutom delat sina lösenord med andra.
– Det är oroväckande få som känner sig ha tillräcklig kunskap. Här måste vi få till ett kunskapslyft. Vi banker måste självklart fortsätta att informera våra kunder om risker och hur man skyddar sig. Men vi måste lyfta ämnet i samhällsdebatten och även se till att våra unga lär sig om IT-säkerhet i skolan, säger Ingela Gabrielsson på Nordea.
Flest är oroliga för att få sin identitet stulen, 60 procent. 29 procent uppger att de är mest rädda för att bli hackade eller att bli utsatta för utpressning och nästan en lika stor andel är rädd för att någon ska se deras kod och stjäla bankkortet. Bara 24 procent har olika lösenord för tjänster som e-mejl, sociala medier och bank samt byter dem regelbundet.
Hela 78 procent uppger att de använder namn på barn, partner, födelseår eller husdjur när de väljer lösenord.
– Det är alldeles för osäkert att använda sådana lösenord för så viktiga tjänster som till exempel mobilbank. Särskilt med tanke på hur mycket personlig information vi lägger ut på sociala medier idag. Berättar vi på Facebook om våra barn eller vår hund kan vi nog vara säkra på att en bedragare kan pröva med dessa lösenord, säger Ingela Gabrielsson.