Farlig skoterlek svår att stoppa
Snöskotrar som i full fart kör över vatten och är nära att köra på andra blir allt vanligare. Men vilka regler som gäller är luddigt. Det nya fenomenet skapar kryphål i lagen, samtidigt som det skrämmer och upprör folk runt omkring.
Ronny Edin, chef för Länsstyrelsens naturvårdsenhet, anser att det krävs rabattering eller skattelättnader på de miljövänliga skotertyperna. (Arkivbild)
Foto: Tony Berglund
- De hade roligt och tänkte inte efter. Det var flera grabbar i 16-17-årsåldern, säger Danny Björkman.
Genom kanalen kom samtidigt en man på vattenskoter med sina två barn, puttrandes i sakta mak. De var bara en meter från att bli påkörda av en av skotrarna. Som tur var skedde ingen olycka.
Tvistar om vattnet
Körning med snöskoter över vatten har blivit allt vanligare. Tidigare har debatten handlat om vattenskotrar som störde. Men för dessa har EU-domstolen godkänt Sveriges lagstiftning, som säger att vattenskotrar får framföras precis som en båt i allmänna farleder. Därför går det inte att likställa de båda skotersorterna, och vad som gäller för snöskotrar är oklart.
Klart är att det finns en hastighetsbegränsning i till exempel kanalen på fem knop som gäller alla fordon. En snöskoter är också ett terrängfordon, vilka det är förbjudet att framföra på barmark som det är där skotrarna kör i och vänder. Där sliter fordonens mattor upp spår i gräset.
- Vad man då tvistar om är vattnet, ska det räknas som terräng eller någonting annat? Det här var en utveckling man inte tänkt sig när man stiftade lagarna, säger Ronny Edin, chef för naturvårdsenheten på länsstyrelsen.
Här uppstår alltså kryphål i lagstiftningen. Naturvårdsverkets jurister utreder just nu den här frågan. Ronny Edin, som också sitter med i nationella snöskoterrådet,w menar att man måste diskutera om det här är ett så stort problem att man måste se över det.
- I dag ser jag däremot inga nyttofunktioner med det. Det är bara för att det är roligt man gör det, säger han.
Han ser också faror vintertid när orutinerade skoterförare följer spår över isen som leder till vakar som andra skoteråkare korsat för nöjes skull.
Danny Björkman säger att en av skotrarna i kanalen bara behövt få ett litet slag och en hemsk olycka hade varit ett faktum. Det var ingen av ungdomarna som kollade att ingen kom i vägen och ovetande båtförare kunde kommit genom tunneln under bron. De hade inte hunnit väja för en framsusande skoter, som för att inte sjunka måste köra väldigt fort.
- Jag bryr mig inte om att de kör upp gräset på sidan men de får inte utsätta andra för fara, anser Danny Björkman.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!