Farlig korsning får inte sänkt hastighet

Hastigheten vid den farliga korsningen i södra Rosvik kommer inte att sänkas från 90 till 70 kilometer i timmen. Länsstyrelsen går på Trafikverkets linje och avslår ansökan från en olycksdrabbad.

I väntan på fartkameror och planfri korsning hoppades Tommy Bergström på sänkt hastighet. Ett argument som inte länsstyrelsen köper.

I väntan på fartkameror och planfri korsning hoppades Tommy Bergström på sänkt hastighet. Ett argument som inte länsstyrelsen köper.

Foto: Gunnar Westergren

PITEÅ2019-02-12 13:56

Den södra korsningen vid E4 i Rosvik har varit olycksdrabbad. Krockarna har avlöst varandra och oroliga närboende har krävt åtgärder av Trafikverket.

– Första åtgärden blir att sätta upp trafikkameror vid korsningen så att bilisterna sänker farten. Men vi får inte fram en kamera förrän år 2020, sade Urban Vesterberg, åtgärdsplanerare vid Trafikverket till PT i september förra året.

Att bygga en säker trafikplats bedömer Trafikverket kan dröja upp till 10 år och i väntan på att något händer har Tommy Bergström skrivit till länsstyrelsen och krävt att de sänker hastigheten från nuvarande 90 till 70 kilometer i timmen.

"I väntan på att Trafikverket ska sätta upp fartkameror och göra om det till en planfri korsning skulle sänkt hastighet minska olycksrisken och leda till en lite säkrare korsning och förhoppningsvis färre olyckor", skrev Tommy Bergström.

Men Trafikverket vill inte sänka hastigheten. I sitt yttrande konstaterar myndigheten bland annat att korta restider för näringslivet har hög prioritet på E4 och att den aktuella korsningen är rak och har god sikt från förare som kommer från Rosvik.

"Finns dolda trafikmiljöer eller situationer som svårligen kan uppfattas av fordonsföraren kan det i vissa fall finnas anledning att sänka den högsta tillåtna hastigheten. Utmed den aktuella vägsträckan finns inget som är dolt eller kan missförstås", skriver Trafikverket och fortsätter.

"Mängden trafik som svänger av och på väg E4 från den allmänna vägen bedöms inte vara så stor att det i sig motiverar en sänkning av den högsta tillåtna hastigheten".

Länsstyrelsen i Norrbotten håller med Trafikverket om att förhållanden efter sträckan inte motiverar en sänkt hastighetsbegränsning. Tommy Bergströms ansökan avslås.

– Jag tycker det är oansvarigt. Man prioriterar hög hastighet för näringslivet, men struntar totalt i säkerheten för människor, säger han.

Tommy Bergström bor i Luleå, men hälsar ofta på sin far som bor i Rosvik. I sommar var de också med om en krock i den aktuella korsningen när de svängde av mot Piteå.

– Vi blev påkörda av en bil som kom från höger. Problemet är att bilarna från Luleåhållet kommer i väldigt hög fart och även om de ser ut att vara långt borta när man svänger ut så går det jättesnabbt. Det tar ett tag att komma upp i fart och i början är det bara en fil, säger Tommy Bergström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!