Farleden måste breddas

En bredare farled är troligen lösningen för att större båtar ska kunna lotsas upp till hamnen i Sandholmen.

Lots. Anders Dahl, chef för Lotsområde Luleå som Piteå lyder under.

Lots. Anders Dahl, chef för Lotsområde Luleå som Piteå lyder under.

Foto: Göran Ström/Norrbottens media

Piteå2017-10-29 05:00

– Det borde fungera. Vi lotsar ju upp större båtar till SCA i Munksund redan idag, säger Anders Dahl, chef för Lotsområde Luleå som Piteå lyder under.

Att situationen är som den är idag beror, enligt Dahl, på de regelverk som gäller för farleder.

– Det är Transportstyrelsen som avgör och utfärdar tillstånd. Lotsverksamhetens synpunkter är givetvis viktiga, men i grunden finns det normer och regler för farleder. Vi har försökt hjälp Marine Group i det arbetet.

Men i nuläget är högsta bredd på båtarna 12,5 meter?

– Det stämmer. Det är lite snirkligt och smalt och då kan vi bara ta upp ett visst tonnage den sista biten. Dessutom är det lite strömt och en del annat att ta hänsyn till. Men breddas farleden bör det vara möjligt att ta upp större båtar, säger Anders Dahl.

Ett annat olöst problem är bristen på lotsar, men det ljusnar något.

– Vi har haft två, men nu har vi tre lotsar som kan Pitsund och Piteälvens farled. Det tar ganska lång tid att utbilda nya lotsar och behörighetskraven är höga. Du måste vara sjökapten i botten. En snabbare väg är att befintliga lotsar i Luleå får lära in Piteälven så att de kan vara backup när det behövs.

Anders Dahl säger att den önskvärda grundbemanningen är fem lotsar i Piteå, men hur många som behövs beror till stor del på graden av båttrafik.

– Det är ju betydligt mer i Haraholmen. I nuläget är det relativt få båtar som ska upp till Munksund och Sandholmen, men den trafiken kan givetvis öka, säger Anders Dahl.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!