- Däremot har vi inte fått gehör för kraven på ett fullt utbyggt säkerhetssystem, sade Lidberg den gången, i mitten av juni 2005.
Anmälan
Torbjörn Lidberg och huvudskyddsombudet vid Green Cargo, Stig Nordberg, är kritiska till att problemet med arbetsmiljön och säkerheten för dem som arbetar på bangården i Piteå ännu inte är löst. Häromveckan lämnade Nordberg in en anmälan till sin arbetsgivare, Green Cargo, med förhoppningen att bolaget ska driva frågan om säkerheten vidare.- Problemet är att det är flera andra företag och arbetsgivare som ska samsas på spåren, och jag är ganska kritisk till de övriga företagens arbetsmiljöintresse överhuvud taget. Jag tycker inte att de tar sitt ansvar. Samma sak gäller i allra högsta grad Banverket, som ju ska samordna alltihop, säger Stig Nordberg.
Drogs in
Bakgrunden till lokförarnas missnöje är det faktum att tågklareraren, som tidigare hade kontroll över tågen och spåren både fram till huvudsignalen i Piteå och inne på bangården, drogs in och flyttades till Boden vid årsskiftet 2004-2005. Enligt lokförarnas sätt att se på saken sparade Banverket på detta sätt pengar genom att tumma på säkerheten.Thor Semberg på Arbetsmiljöverkets distrikt i Luleå instämmer dock inte i kritiken från Green Cargos anställda.
"Säkrare nu"
- Vi har numera fem entreprenörer, tågoperatörer, som jobbar på bangården i Piteå - och alla utom Green Cargo tycker att vi har en mycket säkrare arbetsmiljö i dag jämfört med tidigare.Semberg förklarar missnöjet på följande sätt:
- Av tradition har man alltid haft en tågklarerare på stationen. Dit kunde man gå och prata lite grann när det inte pågick någon annan verksamhet. Han hade jobbat i 30 år och så flyttades arbetet till tågklareringen i Boden, och rutinerna vad gäller den spårbundna trafiken på bangården i Piteå ändrades.
- Det här accepterades av alla utom Green Cargo, som tycker att det är lite ensamt och besvärligt. Men kommunikationerna fungerar och alla vet vem som är samordningsansvarig. Jag har varit dit och pratat med alla inblandade och Banverket har lovat att lösa det här på bästa sätt tillsammans med operatörerna. Till och med Green Cargo börjar acceptera situationen, säger Thor Semberg.