Fabrikschefen har förståelse för oron i organisationen

Jens Riglert, fabrikschef på SCA, säger att han har respekt och förståelse för att den pågående omorganisationen skapar oro bland de anställda. "Vår ambition är att det skall bli bra för SCA Munksund och våra medarbetare."

Jens Riglert, fabrikschef på SCA, kan inte se att omorganisationen skulle leda till någon omedelbar övertalighet men kan inte säga hur det blir längre fram. (Arkivbild)

Jens Riglert, fabrikschef på SCA, kan inte se att omorganisationen skulle leda till någon omedelbar övertalighet men kan inte säga hur det blir längre fram. (Arkivbild)

Foto: Jens Ökvist/Frilans

Piteå2024-04-17 19:30

Jens Riglert beskriver den pågående förändringen i organisationen som ett sätt att rusta för morgondagens utmaningar där man vill bli ännu bättre på att driva och utveckla verksamheten i Munksund samt skapa förutsättningar för ett möjligt framtida beslut om expansion.

– Grunden i förändringen är egentligen att skapa bättre förutsättningar för att leverera på vårt uppdrag att producera kraftliner. 

Han är nöjd med hur de fackliga förhandlingarna avlöpt så här långt.

– Vi jobbar med samtliga fackförbund och det sker professionellt och enligt regelboken. Sedan får man ha förståelse för att de förändringar vi avser göra, påverkar många och i olika grad. Vissa tycker det är positivt medan andra blir osäkra över hur det ska bli för just dem.

undefined
Jens Riglert säger att han har full respekt för att omorganisationen skapar en oro i organisationen. (Arkivbild)

Varför vill SCA lägga ut de interna transporterna på entreprenad?

– Vår ambition är att vara duktiga på att leda och utveckla vår kärnverksamhet. I det här innebär det att söka partnerskap hos andra aktörer som är bättre skickade att sköta sådant som ligger utanför det. Interna transporter är ett sådant exempel.

Hur många anställda arbetar idag med interna transporter?

– Det är ungefär 25 roller som berörs, där den stora delen är transport och utlastning av liner, hantering av returfibrer, massaved, biobränsle och massaflis. Utöver det handlar det också om transport av reservdelar, lossning och lastning av gods.

undefined
Jens Riglert säger att han har full respekt för att omorganisationen skapar en oro i organisationen. (Arkivbild)

Redan idag ligger vissa delar av transportuppdraget hos Shorelink enligt Jens Riglert.

Jobbar ni för att allt ska läggas ut på Shorelink?

– Inget är bestämt. Vi tittar på olika lösningar. Det finns många intressenter för att ta uppdraget.

Det verkar finnas en stor besvikelse bland det anställda över det här. Vad säger du om det?

– Det är en stor förändring och jag har full respekt för att det kan skapa en oro.

undefined
En känslig fråga i omorganisationen är att de interna transporterna ska läggas ut på entreprenad. (Arkivbild)

Varför tror du att anställda är mer besvikna nu än vid tidigare omorganisationer?

– Förändringen är större och berör fler i jämförelse med de förhållandevis mindre förändringar som tidigare genomförts.

Hur blir det med övertalighet?

– I dagsläget ser jag ingen omedelbar övertalighet. Hur det blir längre fram går inte att besvara förrän förhandlingarna är klara.

Vill du säga något särskilt till de anställda?

– Vi förstår oron men vår ambition är att det skall bli bra för SCA Munksund och våra medarbetare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!