Bristande kunskap kring konsumentköplagen ger stora kostnader både för samhällsekonomin men också för den enskilda köparen, visar Konsumentverkets ”Konsumentskaderapporten 2018”. Kostnaderna har Konsumentverket valt att kalla ”konsumentskada” och utslaget på personer blir det 7 000 kronor per konsument, som man förlorar på att inte få rätt ersättning. Det kan handla både om trasiga varor eller bristfälliga tjänster.
– Vanligen handlar det om bilar, husbilar, husvagnar och hantverkstjänster. De fall som handlar om tjänster gällande mobiltelefoni har under senaste åren lugnat sig, säger Siv Öhlund, konsumentvägledare på Piteå kommun.
Många av fallen handlar om stora summor pengar och även om många tror sig kunna konsumentköplagen så visar rapporten något helt annat. Konsumentskadan uppgår till 50 miljarder och består både av tid och pengar. Köpare av bristfälliga varor eller tjänster lägger 66 miljoner timmar på att lösa problem. I pengar blir det 11 miljarder, restrerande 39 miljarderna står omkostnader för, enligt Konsumentverkets rapport. 4 000 personer i ålder 18-75 år har svarat på konsumentundersökningen.
– Många googlar nu för tiden men det är nog inte alltid så lätt att tugga sig igenom lagstiftningen själv. Då är det bättre att få hjälp och vägledning av mig, säger Siv Öhlund.
Rapporten visar att tre av fyra personer handlar varor årligen som inte uppfyller förväntningarna. När det kommer till köp är det viktigt att alltid kontakta och klaga hos den som står på kvittot. Fyra av fem vet inte hur länge man kan reklamera en trasig vara. Sju av tio vet inte vad de har rätt till när de gör en reklamation. Varannan person vet inte hur lång ångerrätt man har när man handlar på nätet.
– Ett växande problem är vad som gäller kring till exempel skönhetstjänster, därför är det viktigt som konsument att själv hålla reda på villkoren, säger Siv Öhlund.
Om man som konsument är i behov av vägledning så kontaktar man kommunens konsumentvägledare. På kommunens hemsida finns möjlighet att mejla eller så kan man ringa kommunens växel.
– Det är alltid viktigt att klaga. Jag vill att Piteborna ska komma till mig när de behöver hjälp, säger Siv Öhlund.