Extremt isläge försenar sjöfarten

Hårda vindar och stora ismassor skapar problem i sjöfarten efter Norrlandskusten. Fartyg på väg upp mot Piteå hamn blir stående i väntan på assistans av isbrytare. Värst är läget i Norra kvarken.

Stora mängder is i Bottenhavet och Bottenviken skapar stora problem i sjöfarten. Fartyg blir stående omgivna av ismassorna och behöver hjälp av isbrytare för att komma vidare. (Arkivbild)

Stora mängder is i Bottenhavet och Bottenviken skapar stora problem i sjöfarten. Fartyg blir stående omgivna av ismassorna och behöver hjälp av isbrytare för att komma vidare. (Arkivbild)

Foto: Gunnar Westergren

PITEÅ2011-03-24 06:00

Isbrytarna i Bottenviken/Bottenhavet går för högtryck för att assistera fartyg in och ut från hamnar. Isförhållandena är mycket besvärliga till följd av den kalla väderleken. Grov och tjock is bildar höga vallar och på sina ställen kommer inte ens isbrytarna fram.

Anders Vikström, befälhavare på isbrytaren Atle befann sig på onsdagsförmiddagen Utanför Umeå/Holmsund, där isläget är som värst. (Området mellan Husum och Holmsund är värst drabbat). Atle fick under tisdagsnatten och onsdagsmorgonen assistera ett flertal fartyg som fastnat i isen.

Höga isvallar
- På vissa ställen har isen bildat så höga och tjocka vallar att vi själva haft problem att ta oss fram, säger han.

Anders Vikström berättar att vinden blåst på så sätt att isen packats samman längs delar av Norrlandskusten men att vinden vänt och nu blåser mot Finland. Det har då bildats råkar i isen där fartyg kunnat ta sig fram och att de värsta isproblemen förflyttats mot Finland.

Bättre isläge
- Vasafärjan avgick från Umeå mot Vasa på måndagskvällen men den kom inte långt innan man beslutade att den fick vända. Vi jobbade under fem, sex timmar med att hjälpa den tillbaka till Umeå, där den fortfarande ligger kvar, säger han.

Isläget är bättre längs Norrbottenskusten men även här finns svårigheter.

Fast i Karlsborg
- Just nu är det relativt enkelt för fartyg att ta sig till och från Piteå, Skellefteå och Umeå. Större fartyg tar sig också relativt enkelt till Luleå. Värre är det i Karlsborg, utanför Kalix, där det just nu står ett fartyg fast i isen och väntar på assistans ut därifrån. Troligast är att den får hjälp först i morgon, (läs torsdag) säger vakthavande befäl på isbrytaren Ymer.

Vid Piteå hamn märker man det extrema isläget i form av förseningar i sjöfarten.

Bättre med
västlig vind
Fartyg kommer in sent och behöver hjälp av isbrytarna för att ta sig ut, ibland blir de stående i timmar, vissa i något dygn.

- Det har varit kärvare is nu i några veckor och för ett par veckor sedan såg det ut ungefär som det gör nu med förseningar. Isbrytarna måste spridas ut och det blir färre här uppe, säger Leif Öhman, hamnchef på Haraholmen.

Just nu är det inte särskilt blåsigt längs Norrbottenskusten men det har under en tid varit östliga vindar som korkat ingen farvattnen här vid kusten. För oss är det bättre med västliga vindar som driver ut isen från kusten, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om