Explosiv turbåt kastar loss i Piteå

SJÖFART. Ett fartmonster av rang har hamnat i Piteås farvatten. Det är en R.I.B Tornado som ligger redo att bryta vågsvallet i turbåtstrafiken med farter upp emot 60 knop.

Piteå2006-06-03 00:00
Aldrig tidigare har en snabbare turbåt trafikerat Piteås farvatten.

Här talar vi gasellspeed, eller en sjöfartens formula 1 om ni så vill.

Bakom investeringen av en engelsktillverkad R.I.B Tornado står Dennis Jakobsson, Piteå, som satsat en bra bit över en miljon kronor på den smäckra skapelsen med två lika "feta" som törstiga utombordare i aktern.

Gummitub

- Det här är en dröm som gått i uppfyllelse för en som alltid varit på sjön, säger Dennis Jakobsson, firmatecknare i Båtmanstjänst i Piteå AB.

Drömmen består av en 9,5 meter lång, 2,7 meter bred båt, handbyggd och formad i ett stelt skrov av glasfiber, med en gummitub monterad runt relingen.

- Gummituben ger båten bärförmåga och visst skydd vid sammanstötningar. Men huvudsyftet är bärkraften, säger Jakobsson.

R.I.B står för Rigid Inflatable Boat (översatt; styv uppblåsbar båt) och är en av de senaste trenderna inom båtindustrin.

Toppar 111 km/h

I aktern mullrar 500 vilda hästkrafter fördelade på två utombordsmotorer. Brum, brum ... och Tornadon är uppe i 60 knop.

Det är lika med 111 km/h, med som mest fjorton personer ombord.

En uppmaning om kollektiv fastknytning av sjökepsarna kan vara befogad.

Kunderna styr

- Vårt syfte är att köra runt både större och mindre grupper i skärgården. Valet av farvatten sker helt efter kundernas önskemål, säger Dennis Jakobsson.

Kajplats finns i Södra hamn därifrån turerna utgår.

Med i det vattengående fartprojektet finns även Jörgen Söderberg, som liksom Jakobsson också är engagerad inom sjöräddningen i Piteå.

- Hårda regler gäller numera för att få bedriva kommersiell trafik i snabbgående båtar. Både jag och Söderberg har licenser från högfartsutbildningar, vilket är ett krav. Bland annat har vi trimmats under en lång rad övningar i avancerade simulatorer, säger Dennis Jakobsson.

- Det går ju ut på att åka fort på vatten, men lika viktigt är det att åka säkert. Varje tur kräver både en förare och en navigatör med giltlig utbildning.

Någon gång i början på juni sjösätts iden med regelrätt trafik.

Och fastän verksamheten ännu bara guppat i planeringsfasen har förbokningarna redan börjat att strömmat in.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!