Europas farligaste vägar finns i Norrbotten

Norrbotten har Europas farligaste vägar. Bara 25 procent får godkänt. Det visar en säkerhetsmätning som Motormännens Riksförbund gjort.

Piteå2005-12-15 00:00
- Det är onekligen ett resultat som förskräcker. Norrbottens län står i en klass för sig när det gäller trafikfarliga vägar, säger Niklas Thorslund, projektledare och trafiksäkerhetsansvarig på Motormännens Riksförbund. <br /><br />Mätningarna är genomförda enligt det europeiska systemet EuroRAP där vägarna betygsätts i en skala från fyra stjärnor ner till en. Granskningen gäller det så kallade nationella huvudvägnätet.<br /><br />I Norrbotten är det totalt 106 mil på E4, riksväg 45 och E10 som säkerhetsklassificerats.<br /><br />Motormännens betyg är en sorglig läsning för vägansvariga i Norrbotten. 75 procent av vägavsnitten får underkänt vilket motsvarar en eller två stjärnor. Det är sämst i landet.<br /><br /><h3>E10 en katastrof</h3>Bara några kortare sträckor på sammanlagt 1,4 mil får högsta betyg. <br /><br />Enligt Motormännen befäster resultatet tidigare slutsatser att vägnätet blir allt sämre ju längre norrut färden går i Sverige. E4:an skiftar mellan två- och trestjärnig väg, liksom Riksväg 45. Det mest anmärkningsvärda är att E10 från kusten upp till Kiruna, med undantag för en kortare sträcka, får underkänt hela vägen.<br /><br />- Det är upprörande att en europaväg ska ha så dålig trafiksäkerhetsstandard. När riksväg 45 skyltas om till Europaväg måste man ställa sig frågan om inte Norrbotten har Europas sämsta europavägar. Det borde vara ett minimikrav att europavägar åtminstone har en standard som motsvaras av tre stjärnor vad avser trafiksäkerhet, säger Niklas Thorslund i ett pressmeddelande till PT.<br /><br />Syftet med EuroRAP är att mäta hur väl vägen skyddar trafikanterna när olyckan väl inträffar. <br /><br /><h3>Regeringen kritiseras</h3>Motormännen påminner om den så kallade nollvisionen och att den bygger på ett tredelat ansvar mellan biltillverkare, förare och vägmyndigheter.<br /><br />"Om alla parter tar sitt ansvar ska ingen behöva dödas i trafiken. En förare som följer trafikreglerna och samtidigt kör en säker bil ska inte behöva riskera livet i trafiken. När det ändå sker beror det på att vägen inte håller tillräckligt hög säkerhet" skriver Motormännen på sin hemsida.<br /><br />- Resultaten från norr bekräftar dessvärre återigen att regeringen inte är villig att ta sitt ansvar och investera i vägarna så att nollvisionen kan uppfyllas. När regeringen dessutom skär ner Vägverkets budget vad gäller drift och underhåll men också för nya projekt visar man ett direkt förakt gentemot alla bilister som har rätt att färdas säkert, fortsätter Thorslund.<br /><br />I landets södra delar får 70 procent av det nationella vägnätet tre eller fyra stjärnor. Andelen i mellersta Sverige är 39 procent.<br /><br />
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om